De ideale pr-adviseur bestaat niet

Wij waren bij Coopr onlangs op zoek naar een nieuwe collega. Op 7 november zal zij beginnen. Ze stelt zichzelf uiteraard voor die dag. Wij hebben ervoor gekozen om ondernemer te spelen en dan kom je ook voor HR-uitdagingen te staan. Wat is het profiel van de medewerker die je zoekt? Wat brengt hij of zij aan kennis mee? Wat voor persoon is het: een creatieve stuiterbal, of juist rustig en doordacht. Hoe past de kandidaat bij de rest van het team. Welke commerciële vaardigheden worden meegenomen, welke handel zijn ze staat om mee te nemen? En dan hebben we het nog niet eens over vakinhoudelijke zaken. Ik zal maar eerlijk zijn, binnen Coopr ben ik verantwoordelijk voor HR, ik heb het onderschat. Als je het goed wil doen, dan gaat er tijd in zitten. Veel tijd.

Wat is goed doen dan?
Wat is goed dan? Dat vertelt onze eigen spiegel vooral. Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Het lijkt een open deur, maar het is best moeilijk. We spraken met een hoop mensen. Soms leken ze op papier heel geschikt, maar viel het in werkelijkheid tegen. Soms had iemand een CV wat niet echt leek te passen, maar toch enige nieuwsgierigheid wekte, en waar we uiteindelijk vaker mee hebben gesproken. En dan het afwijzen van mensen. Goed nieuws brengen is makkelijk. Vertellen dat je met iemand verder gaat kletsen in een 2e gesprek is dankbaar. Iemand afwijzen is hoe dan ook vervelend. En zeker als iemand goed is. Maar je moet het wel doen. En zo open en eerlijk mogelijk. Het vervelende is soms alleen dat je niet altijd hele feitelijke en zwaarwegende argumenten hebt.

Ook op zoek naar een pr-adviseur?
Vergeet dat schaap met de 5 poten. Stel je bent als groot merk op zoek naar een nieuwe pr-manager of adviseur. Dan is de kans groot dat je op zoek bent naar iemand die niet bestaat. Je bent dan op zoek naar iemand die goede relaties heeft met invloedrijke journalisten, bloggers en consumenten. Je bent op zoek naar iemand die reputatiegevaren en –kansen feilloos weet te spotten via social media en deze ook nog dusdanig geïmplementeerd krijgt, dat ze werken. Daarnaast ben je op zoek naar iemand die zowel in – als extern een uitstekende relatiebouwer is. Iemand die de lijntjes aanhaalt met de CEO, de CFO, marketing, hr en klantenservice. En ook nog de moeite neemt om onjuiste berichtgeving op fora en twitter te corrigeren. Uiteraard ben je op zoek naar een persoon die dit werk al zeker 10 jaar gedaan heeft, 20 succesvolle pr-stunts uitgevoerd heeft en daarnaast over een energieke en vrolijke persoonlijkheid beschikt. Tenslotte is de ideale kandidaat ook iemand met een fatsoenlijk arbeidsethos die begrijpt dat deze baan nu eenmaal geen 9 tot 5 mentaliteit vraagt.

De persoon die dit kan, is zeer schaars. En als hij of zij al bestaat, peperduur. Vraag je daarom goed af wat je wil hebben en wees ook eerlijk in je verwachting naar wat je vraagt van je kandidaat. Dat voorkomt teleurstellingen en is het begin van een heel plezierige samenwerking.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!