De kracht van slechte publiciteit, durf jij het aan?

Blog
PR
Noesjka van der Helm
12-09-2013


Hele legers pr-professionals doen er echt van alles aan om negatieve publiciteit en daarmee imagoschade te voorkomen. Toch kan een stukje goed getimede en gedoseerde 'negatieve' publiciteit best goed aanpakken. Dan heb ik het niet over het soort rondom aanhoudende slechte dienstverlening, maar wel over de dingen die net op of zelfs over het randje zijn. Shockerend, disrubtive, vernieuwend, maar wel passend bij het merk en de doelgroep.

Niet voor mij... Heus wel!
Dan haken natuurlijk al heel veel af, omdat het "toch niet op hen van toepassing is", maar dat zou toch zo maar eens anders kunnen zijn. Het volgende voorbeeld is extreem en toch biedt het ook aan bedrijven die geen MTV zijn inzichten.

Sluit ramen en deuren, Miley komt eraan!
De vleesjurk van Gaga, de 'boobie gate' van Janet Jackson, de tongzoen van Madonna en Britney. Aan dat rijtje historische MTV VMA-momenten kunnen we nu ook de performance van Miley Cyrus toevoegen. Je moet wel onder een hele zware steen gezeten hebben wil je de afgelopen 2,5 niets hebben meegekregen over Miley Cyrus & de MTV VMA.

De combinatie van het exorbitante en provocerende tongebruik, de niets verhullende outfit, het veelvuldig twerken tegen Robin Thicke en de publieke zelfbevrediging met de foam finger waren bij elkaar voldoende om menig kijker en aanwezige te shockeren. Dan moet je natuurlijk net in Amerika zijn. Sinds het spraakmakende optreden heeft Miley's tong een eigen fanbase gekregen, is er iedere dag wel weer een nieuwe follow-up in het nieuws en heeft Miley extra veel aandacht gekregen voor haar nieuwe, even pikante, video.

Baat het niet...
Niet de winnaar met de meeste awards Justin Timberlake of zijn performance met NSYNC waren het grote nieuws rondom de MTV VMA, maar het optreden van Miley. De awardshow heeft welliswaar een lange geschiedenis van spraakmakende momenten, maar dit recente optreden gaat echt weer een stap verder. Cyrus en Thicke hebben aangegeven dat ook zij een plaats in deze wall of sh..eeeh...fame in wilden nemen en dat is ze zeker gelukt. Maar heeft dit de MTV VMA geschaad?

In de buitengewoon vluchtige wereld van entertainment waar nieuws met een beetje mazzel een paar uur piekt en iedereen schreeuwt om de aandacht van de media is de MTV VMA dankzij deze act nog steeds top of mind. Al 2,5 week, dag na dag druppelt er nieuwe informatie binnen rondom Miley en de act naar buiten: de eerste reacties op het optreden, Timberlake, Thicke, de ouders en fans die het voor Miley opnemen, de relatie met verloofde Hemsworth die onder spanning staat, de officiële statement geschiedenis te willen schrijven, gifjes van het optreden en van Miley's tong, de 'ban' van Vogue en de belofte de tong binnen te houden. Wereldnieuws. Volgehouden tot aan de dag dat de nieuwe, eveneens spraakmakende, clip van Miley uit is. Hierin zit ze, op haar schoenen na, naakt op een sloopkogel. De dag erna: Miley breekt met haar video record. Dat klinkt toch best als een slim aangepakte strategie gebouwd rondom ongeschijnlijk negatieve publiciteit.

Doe een Miley
Aandacht is een ding natuurlijk en voor Miley heeft dit optreden zeker geen windeieren gelegd, maar ook niet voor MTV. Niet alleen gaat het optreden de geschiedenis in, maar met het optreden is de belofte aan de doelgroep waargemaakt. Dit soort disrubtive momenten, is wat de doelgroep van MTV verwacht. Dat hoeft geen continue lappendeken van gekkigheid te zijn, maar wel periodiek. Reken maar, dat volgend jaar, met grote verwachting gekeken wordt wat er dan gaat gebeuren. Hoe walgelijk je het misschien ook vindt, je wilt het weten.

Hoe doe je dat dan?
Oké, niet alle merken hebben het podium van een awardshow als de MTV VMA en/of de jonge doelgroep, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is om de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken. Dat hoeft niet per definitie shockerend te zijn, maar vaak raakt dat wel een gevoelige snaar bij mensen en roept het emotie op. Persoonlijk vind ik onderstaande video echt ongelofelijk goed, je ziet de emotie van de toeschouwers veranderen op het moment dat de boodschap wordt onthuld.

Maar het kan ook zitten in de aanpak op social media: corporate taal of op passende wijze aansluiting zoeken bij de doelgroep. De vaste regels en denkwijze rondom een persbericht loslaten en deze een keer totaal anders insteken. De teugels af en toe iets meer laten vieren, niet blindstaren op punten en komma's, maar juist de creativiteit omarmen. Het kan zo klein of zo groot aangepakt worden als mogelijk is, maar het vraagt wel om een ding: anders durven denken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief