De les van Budweiser: houd ook gewoon de cijfers in de gaten

Blog
Opinie
Bas Hakker
19-07-2023
Dat is waarschijnlijk de grootste les voor het Amerikaanse Budweiser na de samenwerking met transgender Dylan Mulvaney: idealisme is leuk voor thuis, maar je moet wel gewoon de cijfers in de gaten houden.Hoe zat het ook alweer met die Budweiser-case? Nou ja, het Amerikaanse Budweiser werkte samen met de Amerikaanse Dylan Mulvaney, om precies te zijn, maakte het merk een paar bierblikjes met haar gezicht erop om te vieren dat ze een jaar vrouw was. De influencer vertelde erover aan haar bijna 2 miljoen volgers op Instagram en 10 miljoen op TikTok. Sinds de video online staat, leverde dat een heleboel negatieve publiciteit op vanuit rechts-conservatieve hoek en bovendien daalde de omzet fors. Mulvaney zelf ging ff offline na de kritiek.
Verwar je opdracht niet met je eigen wereldbeeld
Uit een recent rapport over de case bleek dat het bureau Captiv8 Budweisers’ moederbedrijf Anheuser-Busch koppelde aan Mulvaney. ,,Het probleem met de huidige reclamemakers is dat ze vergeten wie de klanten zijn van een merk,’’ zegt Jos Govaart. ,,Als je de cijfers van het percentage van de Amerikanen dat transgender is en het percentage dat bier drinkt en je plot dat op elkaar dan kom je op maximaal 0,2 procent van de bevolking uit. Als je dan denkt dat het een goed idee om daarop te focussen dan versta je je vak gewoon niet.’’

Het is het probleem van deze tijd in zijn ogen. Met idealisme is niks mis, maar wel het feit dat het in de marketingwereld nu eenmaal gaat om het beïnvloeden van vraag op basis van harde cijfers. Hij ziet het nog wel eens misgaan bij hele snelle reclamemakers. ,,Het zijn vaak overambitieuze mensen die hun eigen wereldbeeld centraal stellen. Als jij voor een goed doel werkt dan is dat prima natuurlijk, maar in de marketingwereld gaat het uiteindelijk altijd over marktaandelen en omzetten. Zij willen de wereld veranderen op kosten van hun klanten en daar zijn ze niet voor.’’ Hij vindt de harde kritiek op Budweiser ook wel een beetje overdreven trouwens. ,,Dit was een foutje. Maar ja, uiteindelijk steunt Bud haar niet en dat maakt de schade alleen maar groter. Grote les is toch dat je het marketingvak altijd strategisch moet benaderen en daar hoort het nadenken over soortgelijke scenario’s bij.’’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief