De maandagochtend bij de gemeente

Het was hommeles bij vele gemeenten maandagochtend. Het ANP had wat pijnlijks ontdekt eind vorige week. Gemeenten zetten sociale netwerksites nauwelijks in bij de Gemeenteraadsverkiezingen. Ik zie het helemaal voor me. Ingelaste vergaderingen op gemeentekantoren. Communicatieadviseurs die nietsvermoedend moesten opdraven om 9.00 op kantoor van een plaatselijke topambtenaar. ,,Ik betaal jou toch voor een gedegen communicatiebeleid? Waarom zijn wij niet aanwezig op Hyves? Zo gaat mijn dochter natuurlijk nooit naar de stembus!” De zoveelste aanklacht tegen het pluche. Terecht? Mwah.

Ik hoop maar dat die communicatieadviseurs hun hersens gebruiken en niet als een gek hyves- en twitteraccounts gaan aanmaken. Heeft namelijk geen enkele zin. Stel jezelf eerst maar eens de vraag of je offline in staat bent om de dialoog met mensen aan te gaan. En welke rol heb je als gemeente tijdens verkiezingen? Het gaat tijdens de verkiezingen vooral om poppetjes, en in het geval van gemeenteraadsverkiezingen misschien ook nog wel om partijen.  Als er dan toch nog zieltjes gewonnen moeten worden, laat de lokale politieke partijen dan maar het voortouw nemen.

U las mijn mwah. Ik ben dus sceptisch. Waarom? Omdat paniekvoetbal niet authentiek is. Waarom ineens vlak voor verkiezingstijd wel beweging in sociale media? Een beetje ervaren gebruiker van sociale netwerken trapt daar niet in.  Ik zou me afvragen waarom een partij ineens wel in me geïnteresseerd is.  ,,Ben jij ook nog in mij geïnteresseerd na mijn kruisje met het rode potlood?” Ik hoor het mezelf hardop zeggen.  Natuurlijk liggen er kansen via sociale media voor politieke partijen en gemeenten. Als ik 1 advies mag geven.  Concentreer nu lekker op de verkiezingen en begin 4 maart eens met een leuke  social media startsessie.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!