De maatschappij maakt je gek, Halina

Blog
Opinie
Dorieke Cieremans
17-05-2016
Gisteren zag ik de documentaire van Halina Reijn over de OK vrouw. Halina is Ongewenst Kinderloos (OK). Ze snijdt een onderwerp aan waar de meningen over verdeeld zijn. De een vindt Halina een aansteller, de ander kan zich heel goed verplaatsen in haar situatie. Wat is de waarheid?

Halina is als actrice/kunstenaar misschien niet de makkelijkste persoon en dat geeft ze ook zelf toe. Maar er zijn tegenwoordig tal van mogelijkheden om je kinderwens in vervulling te laten gaan. En dat gaat dan misschien niet op de manier zoals je dat had gehoopt, maar het kan wel. Ik vraag me af of Halina een kinderwens heeft...maken de vragen vanuit de maatschappij haar niet gewoon onzeker? Menig Nederlander staat gek op te kijken als je op je 37ste nog geen kinderen hebt. Voel je de maatschappelijke druk om aan het gebruikelijke plaatje te voldoen of bewandel je je eigen pad?

Voldoe jij aan het maatschappelijke plaatje?
Het is, denk ik, wel een van de meest moeilijke dingen in het leven. Voldoen aan het maatschappelijke plaatje. Geen kinderwens? Geen kinderen? Vrijgezel op de 37ste? FAILURE! De maatschappij vindt altijd van alles en de vraag is of je daar altijd naar moet luisteren. Je moet in ieder geval aardig je mannetje staan om je standpunt continu te verdedigen. Ik vind het oprecht zonde dat we onze keuzes in het leven en onze leefstijl altijd moeten kunnen verantwoorden.

Sta ergens voor
Eigenlijk werkt het ook zo voor merken. Je mag natuurlijk wel een beetje anders/eigenwijs zijn, maar maak het alsjeblieft niet te gek. Heerlijk die nuchtere Nederlanders, maar het is BORING! Waar ben je eigenlijk bang voor? Dat mensen een kritische mening vormen over je bedrijf? Dat lijkt me juist goed! Ze hebben het tenminste over je. En dan kan je je ook nog afvragen: wanneer is iets negatief? De reclames van Suit Supply worden walgelijk gevonden, maar wie bepaalt dat? Ze maken in ieder geval een statement, krijgen aandacht en denk je dat ze een pak minder verkopen? Ik denk het niet...

Dus mocht je dit lezen: sta ergens voor -als bedrijf en/of als persoon- en maak het waar. In the end word je een inspiratiebron voor veel mensen die jaloersmakend kijken hoe jij de kritische maatschappij de rug toekeert.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief