schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
De MINI Countryman en crowdsourcing
Blog
Opinie
Jos Govaart
02-03-2010
Eerder schreef ik op dit blog al over het potentiële huwelijk tussen de automotive-industrie en social media. Dat was op de dag waarop BMW de eerste 30 seconden van haar commercial aan fans en bloggers gaf. BMW verraste me vandaag met de bekendmaking van een crowdsourcing-initiatief rondom haar nieuwste MINI, de Countryman. Op het speciaal daarvoor ingerichte platform Minispace kunnen MINI-fans hun ontwerpen insturen voor interieurdetails van de nieuwe Crossover.
Via een Social Media News Release werd ik geattendeerd op de overigens internationale actie. In mijn blogpost van gisteren over SMNR's was ik enigszins kattig op SMNR's. BMW stemde vandaag tot iets meer vrolijkheid. Allereerst de mail die ik ontving:
Designcompetitie interieur MINI CountrymanMINI daagt (online) creatievelingen uit
De MINI Countryman actie zelf.
Ik klik door naar www.minispace.com en zie daar een waanzinnig fanatieke internationale MINI-community. Een MINI-blog dat regelmatig bijgwerkt wordt, een overzicht van projecten en een overzicht van de mensen die de community maken. Een rail (zie foto hierboven) die in het midden van de auto ligt, staat centraal in deze actie. De vraag is: ,,Hoe gebruik je deze rail? Stuur je idee in en de beste ideeën worden uitgevoerd en beloond met prijzen als de Apple Macbook Pro. Wat mij betreft een goede online actie. Er zit een duidelijk "What's in it for me " component in. De actie zet MINI als een merk voor creatieven neer. Allemaal goed. Het is alleen jammer dat ik geen integratie zie met bestaande social networks. Ik mis Shareknoppen en wellicht was integratie met wat Facebook Fanpages ook een leuk idee geweest. Overall een geslaagde actie met hier en daar een kleine suggestie ter verbetering. Hij laat vooral zien dat de automotive-industrie online echt alle kanten op kan. De creativiteit ligt voor het oprapen!
Via een Social Media News Release werd ik geattendeerd op de overigens internationale actie. In mijn blogpost van gisteren over SMNR's was ik enigszins kattig op SMNR's. BMW stemde vandaag tot iets meer vrolijkheid. Allereerst de mail die ik ontving:
Designcompetitie interieur MINI CountrymanMINI daagt (online) creatievelingen uit
- MINI vraagt community interieurdetails te ontwerpen voor MINI Countryman
- Winnende ontwerpen worden door MINI in productie genomen
- Diverse prijzen voor winnende designs
De MINI Countryman actie zelf.
Ik klik door naar www.minispace.com en zie daar een waanzinnig fanatieke internationale MINI-community. Een MINI-blog dat regelmatig bijgwerkt wordt, een overzicht van projecten en een overzicht van de mensen die de community maken. Een rail (zie foto hierboven) die in het midden van de auto ligt, staat centraal in deze actie. De vraag is: ,,Hoe gebruik je deze rail? Stuur je idee in en de beste ideeën worden uitgevoerd en beloond met prijzen als de Apple Macbook Pro. Wat mij betreft een goede online actie. Er zit een duidelijk "What's in it for me " component in. De actie zet MINI als een merk voor creatieven neer. Allemaal goed. Het is alleen jammer dat ik geen integratie zie met bestaande social networks. Ik mis Shareknoppen en wellicht was integratie met wat Facebook Fanpages ook een leuk idee geweest. Overall een geslaagde actie met hier en daar een kleine suggestie ter verbetering. Hij laat vooral zien dat de automotive-industrie online echt alle kanten op kan. De creativiteit ligt voor het oprapen!