De pitchmail: verknal het niet!

Op elk feestje waar journalisten aanwezig zijn hoor ik de klacht weer. Die verdomde persberichten. “We krijgen er zoveel, ze zijn zo irrelevant en te vaak ook slecht geschreven!” In deze tijd van Twitter en Social Media Releases zou je bijna denken dat het aloude persbericht zijn tijd gehad heeft. Dat is niet persé waar, hoewel het niet bepaald de vorm is die mijn voorkeur geniet. In deze post kruip ik even in de huid van een journalist. Eigenlijk vind ik het van de zotte dat ik deze post moet schrijven, maar de praktijk wijst uit dat ik het toch moet doen.

Journalisten kijken naar drie dingen
Realiseer je hoe een mail binnenkomt. Journalisten kijken in eerste instantie naar drie dingen bij het beoordelen van een binnenkomende mail.

  1. De afzender
  2. Het onderwerp van de email
  3. De bodytekst van je mail

De afzender
Deze is simpel. Als je een mail krijgt van iemand die je kent dan zul je hem sneller openen. Het blijft voor elke pr professional dus van belang dat je relaties hebt met journalisten en bloggers. Ook in het Social Media tijdperk waarin je zelf online influencer kunt zijn. Door de journalist goed te kennen, weet je waar hij over schrijft en ben je veel beter in staat om te kunnen bepalen wat relevant is. Twijfel je aan relevantie, dan kun je in je mail ook gewoon iets voorleggen zonder het hard te pitchen.

Het onderwerp van de email
Journalisten krijgen heel veel mails op een dag. Bloggers hebben vaak een fulltime baan en doen het bloggen vooral vanuit hun passie. Voor beide groepen geldt vaak: ze hebben weinig tijd. Ga er dus maar vanuit dat je niet de enige bent die ze mailt. Vraag je dus af of je onderwerpregel van je mail meteen aantoont wat het nieuws is en wat je te bieden hebt. De mails die daarin onduidelijk zijn nomineren zichzelf voor het ronde archief.

De bodytekst van je mail
Gefeliciteerd! U hebt het tot het openen van de mail geschopt. Bravo! Voorwaar een prestatie. De Bodytekst van de mail bevat echter alleen de tekst: “In de bijlage vind u het persbericht over….”. Zucht. Als je de journalist of blogger laat zoeken naar de wie, wat, waar, waarom en hoe dan zal je mail per direct in het virtuele ronde archief verdwijnen. Denk in de mail eens aan een duidelijke opsomming met nieuwsfeiten. En die bijlage? Is die wel altijd handig? Waarom geen (meetbare) link naar een webpagina waar zowel het persbericht te vinden is, als contactinformatie, beeldmateriaal, relevante quotes, video’s enzovoort? En waar alle content afzonderlijk te delen is via sociale media? Als je je huiswerk goed gedaan hebt en je digitale oren gebruikt hebt, weet je of zo’n Social Media Release de moeite waard is.

Wil je liever lezen wat er allemaal mis gaat bij pitches? Lees dan de Bad Pitch Blog. Een vermakelijk blog met bijzondere “gevallen”

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!