De PR-Klaagmuur: Bart Nijman (Ons Utrecht)

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en – klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Bart Nijman, freelance redacteur bij huis-aan-huiskrant Ons Utrecht.

1.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als de subjectline van de mail me aanspreekt.

2.    Hoe ben je om te kopen?
In principe überhaupt niet, maar het komt voor dat ik iets overhoud aan een bericht dat óók voor de krant interessant is. Maar ik neem niets aan in ruil voor plaatsing.

3.    Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?
Ik krijg er nogal wat: als ze van reclame- of PR-bureaus komen zijn ze vaak totaal irrelevant voor de krant (en daarom slecht), maar ook van buurtverenigingen e.d. die in de ‘kortjeskolommen’ willen, komt nogal wat slecht geschreven meuk.

4.    Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Doen of we beste vrienden zijn als ik ze net drie seconden aan de telefoon heb.

5.    Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Opzichtige reclametaal en holle termen als ‘uniek’, ‘spectaculair’ of ‘baanbrekend’.

6.    Welke branche scoort het hoogst in de categorie ‘ waardeloze pr’? Waarom?
Glossy-pr, die dingen redactioneel proberen te slijten terwijl er nóóit inhoudelijke verslagwaarde aan zit. Dan kopen ze maar advertentieruimte.

7.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Dat komt eigenlijk nooit voor. Ik selecteer uiteindelijk zelf dus kan dergelijke problemen uit de weg gaan. Al kost mail lezen sowieso wel veel tijd.

8.    Om welk ‘brekend nieuws’ heb je onlangs nog hard gelachen?
Ik zit op Twitter, dan lach je dagelijks wel om iets ‘brekends’.

9.    Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?
“We hebben een uniek(e) aanbieding/voorstel/suggestie voor u.”

10.    Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Wisselend, de één snapt beter wie hij belt of mailt dan de ander. Te veel hebben wel een duidelijk standaardpraatje zonder dat ze weten wie ze nou eigenlijk aanschrijven of opbellen.

11.    Hoe reageer jij op een ‘verzoek tot plaatsing’?
Ik beoordeel het belang voor de krant (kan het mee als bericht, moet er een verslaggever heen, of is het pure, voor de krant ongeschikte reclame?) en áls ik interesse heb, zeg ik altijd dat het onder voorbehoud van beschikbare redactieruimte is.

12.    Hoe vaak neem jij een persbericht letterlijk over?
Dat doe ik soms met persberichten van de gemeente of andere instanties, commerciële persberichten neem ik überhaupt zelden over.

13.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Het is prettig als bijvoorbeeld een gemeente mensen heeft die gemeentelijke berichtgeving duidelijk kunnen opschrijven zodat ze je werk uit handen nemen, commerciële PR is voor mij minder interessant.

14.    Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Per mail en zonder nabellen. Als het interessant is, neem ik zelf wel contact op, of ik laat dat door een verslaggever doen.

15.    Wat is jouw voornaamste kritiek op pr?
Dat ze vaak niet door hebben hoe opdringerig ze zijn terwijl ze inhoudelijk allemaal dezelfde patronen volgen. Het mag best wat origineler, maar ook begripvoller als er geen interesse is.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!