De PR-Klaagmuur: Bregje Lampe (Het Parool)

Blog
Opinie
Jos Govaart
15-11-2010

We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Bregje Lampe los gaan. Bregje is journaliste bij de stijlredactie van Het Parool.

Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
Ligt eraan welk bureau het is. Als iemand alleen maar belt om na te gaan of ik een of ander persbericht heb ontvangen - en dat gebeurt geregeld – dan denk ik 'tijdverspilling'.

Hoeveel persberichten gebruik je daadwerkelijk?
Weinig. Ik zou geen precies getal weten. Ik neem ze wel door, omdat ik moet weten wat er aan de hand is. Als het was is, dan ga ik ermee aan de slag. Een persbericht is slechts het begin.

Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Ik vind het prettig als mensen me persoonlijk benaderen.

Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?
Nooit. Ik hecht nogal aan mijn journalistieke onafhankelijkheid.

Welke branche scoort het hoogst in de categorie ' waardeloze pr'? Waarom?
Ik weet niet hoe het er in de wereld van PR aan toegaat buiten de modewereld, maar ik denk dat de modewereld heel hoog scoort op het vlak van waardeloze PR. Mode is in de mode; sinds de aandacht voor mode toeneemt, neemt ook het aantal PR-bureaus dat aan mode doet flink toe.

Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Kort, bondig, informatief.

Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Mensen die geen idee weten waar ze het over hebben en zo'n beetje letterlijk een papiertje voorlezen en vervolgens nauwelijks vragen kunne beantwoorden. Mensen die meer dan eens de ontvangst van een of ander persbericht nabellen.

Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Absoluut. Maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn genoeg PR-adviseurs die de indruk wekken dat ze nooit een krant lezen en mij bijvoorbeeld 's winters mailen met de vraag welke zomerthema's ik op de planning heb staan; daarmee laat je als PR-adviseur wel heel duidelijk merken dat je geen idee hebt van het verschil tussen een glossy en een krant. En dat is jammer.

Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Een aantal wel en een aantal niet. Overigens vind ik het niet persé prettig als PR-medewerkers me via mijn facebookaccount benaderen; ik heb liever dat ze me via de krant benaderen.

Gebruik je het zelf?
Ja, ik gebruik wel social media zoals Facebook.

Wat vind je van nabellen op een persbericht?
Meestal nutteloos.

Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Van die persberichten die vele te lang zijn en doorspekt met Engels om het wat meer cachet te geven. Teveel superlatieven is ook niet best; een bijzonder ontwerp spreekt voor zichzelf.

Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Niet boeiend.

Zijn pr-mensen voldoende op de hoogte van de actualiteiten?
Laat ik zeggen dat ze niet allemaal even goed geïnformeerd zijn.

Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Kies voor een persoonlijke benadering. Zorg dat je weet waar je het over hebt. En zorg dat je weet met wie je spreekt. (bijvoorbeeld: Het Parool besteed op iedere dinsdag aandacht aan mode en stijl in een bijlage, ik vind het tamelijk suf als ik door iemand word gebeld die aan de weekendbijlage refereert en dus blijkbaar geen idee heeft wanneer mode/stijl in de krant staan).

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief