De PR-Klaagmuur: Camil Driessen (De Pers)

Blog
Opinie
Jos Govaart
06-12-2010
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Camil Driessen los gaan. Camil is journalist bij De Pers.

1.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Als het onderwerp interessant of opvallend is, ik tijd over en geen inspiratie heb, of de afzender al ken.

2.    Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?Uit mijn persoonlijke Inbox geen, uit onze binnenland Inbox de helft en uit onze algemene Inbox driekwart. Het onderwerp wordt altijd wel snel gescand, maar als dat niks is wordt het bericht ook niet geopend.

3.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?Daar gaan we weer... Maar blijf wel altijd vriendelijk, luister het even aan en poeier dan af. Vaak kap ik een gesprek af door te vragen of ze het op de mail kunnen zetten.

4.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?Van iemand die voor het Voedingscentrum werkte en me belde over de lancering van de klimaatweegschaal. Die man snapte hoe De Pers in elkaar zit en ridiculiseerde het idee zelf ook, stelde een grappige invalshoek voor over de wildgroei aan keurmerken en dacht dus echt mee over hoe je dat magere nieuwsfeitje breder zou kunnen trekken.

5.    Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?Als bureaus het slim aanpakken is daar wel respect voor, maar als we weer een compleet dom telefoontje hebben gekregen 'in Utrecht worden morgen een paar beelden onthuld, dat is wel leuk voor jullie' dan overheerst vooral ongeloof.

6.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?Eigenlijk niet zozeer nieuws. Deze week kwam een bureau twee navigatiesystemen brengen om te testen. Het pr-meisje had Sinterklaas meegenomen om indruk te maken. Daar moest ik wel om lachen, want dat gaat helemaal nergens over. Zo'n student in een Sinterklaaspak die er doelloos achteraan sjokt.

7.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?To the point en customized. Ook al benader je twintig kranten dan nog zou ik ieder bericht aanpassen aan de doelgroep en invalshoeken van de journalist, geef je die in ieder geval nog de illusie dat je er over na hebt gedacht.  Aan een massamails heb ik niks.

8.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Niet. Heel soms komt er een grappig stukje uit, maar nieuws moet je toch echt zelf zoeken en maken. Daar spelen pr-bureaus geen rol in.

9.    Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?De uitdaging om het wél goed te doen en daar veel geld mee te verdienen. Dat staat overigens niet hoog op mijn to-do carrièrelijstje.

10.    Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?Moeilijk te zeggen, ik volg geen bureaus.

11.    Maak jezelf gebruik van social media?Zeker, dat is een must. Vooral Twitter en Facebook. Twitter is erg handig om 24/7 op de hoogte van het nieuws te blijven en op verhaalideeën te komen. .

12.    Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?Nee, kan ik me niet herinneren.

13.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Compleet niet. Bizar hé?! Vrijwel alle berichten en telefoontjes van pr-bureaus zijn onderdeel van een schot met hagel.

14.    Als je regelmatige waardeloze persberichten van een organisatie ontvangt, ben je dan geneigd de berichten voortaan te negeren?Absoluut, dan blok ik de afzender.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Verdiep je in de krant en journalist. Wat is het lezerspubliek, welke invalshoeken hanteert de krant? Over welke onderwerpen schrijft de journalist? Spelen er dingen in de samenleving waar dit bericht op aansluit? Benader de journalist vervolgens met een invalshoek (niet met een standaard persbericht, dat moet je customizen) want dan spring je eruit.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief