De PR-Klaagmuur: Deniz Alkac (o.a. Urbanize)

Blog
Opinie
Jos Govaart
02-08-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Deniz Alkaz, o.a. hoofdredacteur bij Urbanize.

1.    Hoeveel persberichten krijg je per dag?

Ongeveer 20 per dag

2.    Wanneer besluit je een persbericht te lezen?

Als de titel mij al laat weten dat onze doelgroep het boeiend vindt

3.    Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?

Officieel was het volgens mij niet eens een persbericht, maar het was slecht geschreven, zat vol met fouten en ik moest allemaal links gaan volgen... Oh, en het ging over een nieuw scheerapparaat.

4.    Bij welke pr-benadering ga jij direct voor de bijl?

Persoonlijke persberichten, wanneer de pr-afdeling weet met wie ze mailen en dus ook weten wanneer het persbericht 'perfect' is voor onze website.

5.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?

Ik noemde 'm hierboven al even, maar 't nieuwe scheerapparaat van een groot merk werd in de titel van het persbericht met 'BREKEND' aangekondigd... tja...

6.    Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?

" Wij zouden u bij deze willen verzoeken of u het persbericht zal willen meenemen in uw medium."

7.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?

Ik ontvang dagelijks veel persberichten van platenlabels. Grote labels als Universal en Top-Notch hebben hele fijne persberichten. Vaak zijn het de kleinere merken waar ik vraagtekens bij zet...

8.    Word je wel eens omgekocht of verleid met gratis spullen?

Haha, helaas dat niet...

9.    Wat vind je van nabellen op een persbericht?

Dat vind ik nooit zo fijn, het lijkt dan net alsof je me verplicht het te publiceren...

10.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?

Erg, niet alleen om contact mee te hebben zodat ze je weten te vinden, maar ook op festivals: Als we een cameraploeg sturen, moeten die wel hun werk kunnen doen en vaak helpen de pr-mensen van de organisatie ons dan.

11.    Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?

"Zou uw dit persbericht kunnen opnemen in uw medium" of "Het volledige persbericht kunt u vinden op onze website" ... Zonder een link!

12.    Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?

Het netwerken, contacten onderhouden en pers te woord staan

13.    Hoe vaak neem jij een persbericht letterlijk over?

Ja.. Ik doe het liever niet, maar toch gebeurt het wel vaak. Zeker wel een keer per week.

14.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?

Nee, absoluut niet. Vaak denk ik dat de pr-afdeling gewoon een hoop 'redactie@' e-mailadressen heeft gemaild. Ik schrijf voor een jong en stedelijk publiek maar ik krijg genoeg uitnodigingen en persberichten over strijkijzers en scheerapparaten.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?

Het is veel werk, maar maak het persbericht persoonlijk. Zorg dus dat je het medium kent en leidt niet in met " Wij zouden u bij deze willen verzoeken of u het persbericht zal willen meenemen in uw medium." maar met "Ha Deniz! Bedankt dat je ons vorige persbericht opnam, deze week hebben we er weer een voor je! Wat vond je van de persdag vorige week?". Ook zijn pers-pagina's op website's fijn, maar zorg dan wel voor een RSS-feed of optionele mail-list.



Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur vanwege de vakantie van Rina een mailtje naar Jos.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief