De PR Klaagmuur: Gonny van der Zwaag (iPhoneclub)

Blog
Opinie
Jos Govaart
14-06-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Gonny van der Zwaag, ict-journalist en oprichter/hoofdredacteur van iPhoneclub.

1.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Dat wisselt sterk. Ik heb enerzijds te maken met de strak geregisseerde marketingmachine van Apple en anderzijds met veel kleine ontwikkelaars, die hun pr soms wat minder professioneel aanpakken.

2.    Hoe vaak neem jij een persbericht letterlijk over?
Bij Apple vormen de persberichten vaak het enige houvast in een wereld van geruchten en aannames. Maar zelfs dan kun je er nog een eigen verhaal van maken, door het toe te spitsen op de Nederlandse situatie.

3.    Is het nodig om feiten in een persbericht te dubbelchecken?
Checken is goed, dubbelchecken is wat overdreven. Persberichten van Apple zijn al door een leger van pr-mensen en juristen gecontroleerd, omdat ze doodsbang zijn voor claims achteraf.

4.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft?
Meestal wel, niet altijd. Ik word wel eens benaderd door bedrijven die ook "iets met apps" doen. Soms gaat het om een printer met apps of gebruiken ze het als modewoord voor desktopsoftware.

5.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Apple gaf in 2008 een iPhone 3G in bruikleen aan een stuk of zes Nederlandse journalisten, een week voor de officiële lancering. Erg gewaagd, want er waren nog geen duidelijke foto's op internet verschenen. Tegenwoordig kan dat niet meer, omdat de commerciële belangen te groot zijn geworden.

6.    Heb je achteraf wel eens spijt als je een persbericht hebt afgewezen?
Soms vind ik een onderwerp te populistisch of is het verhaal te zwak onderbouwd met feiten. Als zo'n onderwerp dan toch in de landelijke kranten komt en aanslaat, heb ik spijt: dan heb ik het blijkbaar verkeerd ingeschat en me niet goed in het publiek ingeleefd.

7.    Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Pr-bureaus in de techsector doen nog weinig, op uitzonderingen als WhizPR na. Het zijn vooral de bedrijven zelf: communicatiemanagers die als individu de dialoog met journalisten aangaan (Sony Ericsson bijvoorbeeld). Dat vind ik prettiger dan bedrijven die zich verschuilen achter webcare-teams en pas ingrijpen als je iets onaardigs hebt gezegd.

8.    Bij welke soort koppen van een persbericht haak je meteen af?
Persberichten van bedrijven die een nieuwe klant, nieuw kantoor of nieuwe medewerker aankondigen.. Nuttig voor salespersoneel die hun adresboek up-to-date willen houden, maar mijn lezers interesseert het niet.

9.    Waarmee ben je voor het laatst omgekocht/verleid?
Ik word regelmatig verleid door kleine ontwikkelaars: mensen die met veel moeite hun eerste app hebben gemaakt. Soms zijn het scholieren, soms mensen die in hun vrije tijd iets hebben gemaakt . Als ontwikkelaars gaan zeuren, haak ik af.

10.    Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
Ja, ik vind het vooral prettig als beide partijen elkaars rol begrijpen en respecteren. Dan kun je ook opener met elkaar communiceren en hoef je geen trucjes op elkaar los te laten.

11.    Heb je een zwarte lijst van pr-mensen?
iPhone-ontwikkelaars pakken hun pr soms wat onconventioneel aan en hebben onrealistische verwachtingen. Ze denken vaak dat ik de dorpsomroeper ben, die bereid is elk omroepbericht te publiceren.

12.    Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Veel te moeilijk: als PR-medewerker moet je rekening houden met opdrachtgever, doelgroep en journalist, op gepaste tijden je mond kunnen houden, goed kunnen schrijven en ook nog kunnen omgaan met lastige vragen. Als journalist heb je het makkelijker: die lastige vragen bedenk je zelf en je hebt in essentie alleen te maken met de lezer.

13.    Hoe gewillig is de pr-afdeling van bedrijven in het beantwoorden van je vragen?
Een beetje voorspelbaar: bij goed nieuws zijn zeer gewillig, bij slecht nieuws moeten ze het eerst onderzoeken of krijg je een ontwijkend antwoord.

14.    Kun je drie voorbeelden van onbegrijpelijk jargon noemen?
ICT-bedrijven zijn kampioen in vaag taalgebruik of rare vertalingen van Engelse begrippen. "Zakelijke eindpuntbescherming", "versterking van integratie", "dynamische relevantie"... zelfs met kennis van zaken heb je soms geen idee waar het over gaat.

15.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Apple is een vrij onmogelijke partij om mee samen te werken: de pr-afdeling weet niets en zegt niets. Bronnen zijn vaak anoniem, feiten kun je niet dubbelchecken. Je bent soms gedwongen om maar te publiceren, omdat anders hobbybloggers er met jouw 'primeur' vandoor gaan. Je ziet dat ook journalistieke media zich anders opstellen: sinds Apple volop in het nieuws is baseren ze zich vaker op geruchten. Navraag doen bij Apple heeft toch geen zin.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief