De PR-Klaagmuur: Iwan Zeinstra (Editie NL)

Blog
Opinie
Jody Koehler
07-07-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Iwan Zeinsta, redacteur bij Editie NL.

1. Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
Niet hard gelachen, maar ik moet altijd wel lachen om voorspelbare berichten als “Kroegen voller tijdens WK” en “Supermarkten verkopen meer door WK.” Het is allemaal zo niet verbazend.

2. Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
Ik ben benieuwd waar je voor belt.

3. Hoe ben je om te kopen?
Niet.4. Heb je een zwarte lijst van pr-mensen?
Niet. Er zijn wel mensen die op de redactie bekend staan als lastig of juist heel makkelijk. Als pr-mensch heb je al snel een reputatie opgebouwd op een nieuwsredactie. Maar een zwarte lijst hebben we echt niet.

5. Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Het liefst met een telefoontje waarin wordt gezegd: “Ik stuur even een mail door met alle info aangaande een PR-ding. Laat me weten of jullie er wat mee willen.” Kost weinig tijd en op deze manier kun je op je gemak even bekijken of je er iets mee wilt.

6. Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?
Niet in het algemeen. Ook PR-mensen moet je echt niet over één kam scheren. Voor bepaalde mensen in het bijzonder? Dat wel. Maar dat geldt niet alleen voor PR-mensen.

7. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Een eerste alinea met de belangrijkste informatie waarin vooral de nieuwswaarde duidelijk wordt. Verder niet te lang. Als het een evemenent betreft vind ik het ook altijd prettig als er duidelijke info over tijd en locatie in staat.

8. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?
Hebben jullie nog een onderwerp nodig?

9. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Ik heb het idee dat pr-adviseurs niet altijd begrijpen dat bij ons een onderwerp nieuws moet bevatten. Als we ‘nee’ zeggen op een onderwerp, dan is vaak het antwoord: “Het is toch een leuk plaatje of leuk onderwerp?” Dat kan wel zijn, maar dat is niet voldoende. We moeten aan onze kijker kunnen uitleggen waarom wij dit brengen. Waarom vragen wij u uw aandacht hiervoor? Wat is het nieuws? Een PR-bureau wil gewoon aandacht voor een evenement/product etc. Dat is te begrijpen, want dat is hun taak. Maar wij als nieuwsorganisatie hebben gewoon totaal andere belangen.

10. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Erg belangrijk. Vrijwel alle bedrijven hebben PR-mensen in dienst of laten de PR over aan een PR-bureau. Je moet eerst langs hen voordat je iets kunt regelen, dus in die zin zijn zij voor ons erg belangrijk. Sommige PR-mensen zijn in staat veel te regelen en dat is erg prettig samenwerken.

11. Bij welke soort koppen van een persbericht haak je meteen af?
Koppen waarbij je een ‘duh-moment’ krijgt. Voorspelbare koppen dus.

12. Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Wanneer zij verzoeken voor interviews afwijzen. Bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met onze benadering van het onderwerp.

13. Kun je boos worden op pr-mensen?
Ja best wel, maar ik weet zeker dat PR-mensen ook kwaad kunnen op journalisten. Nogmaals we hebben tegengestelde belangen, dus dat kan botsen. Als iets dan niet lukt, dan kun je boos worden.

14. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt afgewezen?
Nee.

15. Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?
Als ik mij niet meer thuis zou voelen in de journalistiek. Dit wel in combinatie met financiële aantrekkelijkheid. Voor alleen het salaris zou ik overigens niet overstappen.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief