De PR-Klaagmuur: Jaap Bartelds (Adformatie)

Blog
Opinie
Jos Govaart
13-09-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Jaap Bartelds, redacteur bij Adformatie.

1. Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?Snel m'n documenten saven, want niet iedereen komt even snel to the point.

2. Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?Dat zijn de persberichten die je moet openklikken, met alleen de zin: 'Bijgaand een attachment met daarin het persbericht', of iets van die strekking. Dat doe ik dus nooit.

3. Heb je een zwarte lijst van pr-mensen?Ja, al staat er maar één persoon op. Een dame die me drie maanden lang bijna dagelijks stalkte met steeds weer andere ICT-evenementen. En dat terwijl ik net van baan was gewisseld en haar dat duidelijk had gemaakt. Het is erg vervelend om alle telefoontjes met 'nummer onbekend' niet op te kunnen pakken.

4. Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?Zodra me dat meer gratis spullen oplevert

5. Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?Er komt een hoop onzin voorbij over Twitter en andere social media. Veel open deuren als 'beoordelingssites en social media bepalen vakantiekeuze'.

6. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?'Moet je luisteren, ik heb nu toch iets leuks voor jullie!'

7. Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?Niet branchebreed, maar toch al vreemde persoonsnamen worden wel eens opzettelijk verbasterd tot iets nog gekkers.

8. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Goed. Al zijn sommige berichten te lang. Het kan altijd korter door in ieder geval de bijvoeglijke naamwoorden en superlatieven zoveel mogelijk weg te laten.

9. Word je wel eens omgekocht of verleid met gratis spullen?Als marketingredacteur krijg ik van alles toegestuurd. Op mijn bureau staan op dit moment een fles Grand Marnier, blikken Amstel-bier en een anderhalve literfles van een ander biermerk. Mij dronken voeren is nog geen omkoping natuurlijk, maar daarvoor waak ik zeker.

10.Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?Dat zijn er twee: uniek en exclusief.

11.Wie is jouw favoriete pr-persoon?Heb ik niet, al vind ik de mensen van de communicatieafdeling van Sanoma Uitgevers altijd erg aardig.

12.Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Een primeur beloven en zich daar niet aan houden. En daar dan weer smoesjes omheen verzinnen: 'sorry, iemand heeft het per ongeluk gelekt'.

13.Is het nodig om feiten in een persbericht te dubbelchecken?Dat hangt af van de bron van het persbericht. Een onderzoek van Nielsen trek ik minder snel in twijfel dan feiten afkomstig van een vage bron. Een persbericht 1-op-1 overnemen is sowieso niet aan de orde.

14.Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is?Ja, de meeste mensen wel.

15.Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Kom met een verhaal dat duidelijk op de titel is toegesneden. Laat merken dat je je hebt verdiept in het onderwerp en niet zomaar een balletje opgooit.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief