De PR-Klaagmuur: Louis Hoeks (Het Financieele Dagblad)

Blog
Opinie
Jos Govaart
13-02-2011
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Louis Hoeks los gaan. Louis Hoeks geeft bij het Financieele Dagblad leiding aan FD Entrepreneur, FD Young Entrepreneur en de FD Gazellen. 1.    Hoeveel van de ontvangen persberichten gebruik je daadwerkelijk?3 van de 200 per week, schat ik.

2.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Te vaak wordt er met hagel geschoten en te weinig scherp. Veel persberichten zijn te algemeen, bevatten teveel jargon en zijn met een zekere luiheid en desinteresse opgesteld

3.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?Word ik zelden blij van, maar heb wel een aantal goede pr-relaties die me zelden teleurstellen. Het kan dus wel.

4.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Da's een inkopper. Te vaak niet.

5.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?"Innovatief", "uniek", "wereldprimeur"

6.    Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?99 van de 100 keer verspilde tijd en energie

7.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Dat bestaat niet. Ik geloof vooral in persoonlijke relaties met aantal goede pr-mensen die primeurs geven, op maat en relevant. Daarbij hoort dus vooral telefonisch en live contact.

8.    Ben je bekend met een Social Media News Room? Zo ja, gebruik je het?Gebruik ik niet, klinkt als modewoord.

9.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?Geen idee.

10.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?Kan relevant zijn, mits spaarzaam, spits en relevant en niet reclame in ander sausje.

11.    Maak je zelf gebruik van social Media?Ja. Ben al een tijdje intensief twitteraar, @louishoeks en heb Facebook en LinkedIn-accounts.

12.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?Sommige doen dat aardig.

13.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Werkt vaak goed, want is dan op maat.

14.    Zijn pr-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?Een heel klein clubje wel.

15.    Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Blijven aandringen zonder te beseffen dat het niks wordt.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief