De PR-Klaagmuur: Lyndsey Mans-Kuipers (Kidslog en Lifestylelog.nl)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
23-05-2011

We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag

1.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Wisselend. Er zitten hele goede tussen, maar ook berichten waarbij ik me na afloop afvraag wat nu de boodschap was.

2.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Heel veel wel, maar ik blijf me verbazen hoeveel pr-bureaus klakkeloos persberichten lijken te verspreiden, zonder te kijken naar wie of wat ze het zenden.

3.    Wat denk je als een PR-bureau je opbelt?
Dat ligt eraan wie er belt en waarom. Een stagiare die het verzonden persbericht na moet bellen, en niet eens weet wie je bent en waar je voor werkt ('Ja, jij werkt toch voor hmmm, even kijken hoor, het staat hier ergens') is vreselijk vervelend en tijdrovend. Maar een passende suggestie of leuk voorstel verwelkom ik een stuk enthousiaster.

4.    Kun jij boos worden op een PR bureau?
Ja, als ze niet (tijdig) terugmailen bijvoorbeeld, of afspraken niet nakomen. Of te veel pushen hun bericht te plaatsen.

5.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Dat zijn er verschillende. Een bungalowpark dat aanmoedigde zelf vooral eens langs te komen en als normale gast te zien of hun beloftes kloppen, bijvoorbeeld. Een persbericht verspreiden is makkelijk, het zodanig inrichten dat journalisten er uiteindelijk ook echt een leuk artikel van kunnen maken, belangrijk voor verzender en ontvanger, daar ben ik van onder de indruk.

6.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Informatief, niet langer dan noodzakelijk en zonder al te veel aanprijzingen. Beeldmateriaal meegeleverd op cd of usb stick, of te downloaden vanaf meegestuurde URL. Daarnaast een goede opvolging: indien gewenst meedenken, behulpzaam zijn. En als het om een product gaat is het fijn als het product in kwestie wordt meegestuurd, kan ik zien of alle superlatieven die doorgaans worden gebruikt echt kloppen.

7.    Wat wil je echt nooit meer zien van PR-bureaus?
Er zijn wat PR bureaus die online lifestyle/beauty media nu opeens 'ontdekken', en ze allemaal over 1 kam scheren. Word je aangeschreven alsof je een 15-jarige, make-upgekke scholier bent met een blogje, in een net iets te hyperenthousiaste, of juist belerende taal. Doe maar niet.

8.    Hoe gewillig is een PR-afdeling in het beantwoorden van jouw vragen?
De meeste werken prima mee, maar soms... Geen antwoord, of pas na weken. Zeker op simpele vragen, zoals verzoek om beeldmateriaal, verwacht ik binnen een dag of 2 wel antwoord. Ook als het antwoord 'nee' is.

9.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en een Social Media Release?
Dat ligt aan de verzender. Vaak is er geen verschil, soms is het uitsluitend het taalgebruik. Fijn wordt het als er afbeeldingen, filmpjes etc die je online kunt gebruiken kant en klaar bij zitten.

10.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?
Als een leuke manier om mensen te spreken, bij te blijven en contacten te leggen, zowel privé als zakelijk.

11.    Maak je zelf gebruik van social Media?
Ja, vooral Twitter. Ook @Kidslog en @Lifestylelog hebben een trouwe schare Twitter volgers, een leuke manier om in gesprek te blijven met je bezoekers.

12.    Wat moet een PR bureau nooit bij jou doen?
Me niet serieus nemen, of zich arrogant opstellen, en mij pas beantwoorden als ze merken dat 'de bladen' niet genoeg interesse hebben. Oh, en mijn naam verkeerd spellen, da's ook geen goede binnenkomer.

13.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?
Ja hoor, gebeurt regelmatig via Twitter, en zorgt vaak voor een al snel persoonlijk, doelgericht contact.

14.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
Innovatief, baanbrekend, uniek. Ik bepaal zelf wel wat ik van een product vind.

15.    Zijn PR-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?
Zeker. Maar dan vooral degenen die meerwaarde creëren, en dus niet alleen hun product pluggen en verwachten dat je dit bij voorkeur 1 op 1 plaatst. Ik ben op zoek naar goede content of leuke winacties voor mijn bezoekers, en hulp daarbij is altijd welkom.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief