De PR-Klaagmuur: Marieke Verdonk (Twinkle Magazine)

Blog
Interview
Jos Govaart
16-05-2011


We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Marieke Verdonk los gaan. Marieke is hoofdredacteur bij Twinkle Magazine.

1.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Over het algemeen weten ze mijn aandacht niet te vangen. Van dit soort subjects word ik niet warm: Pegasystems gepositioneerd als leider in Magic Quadrant voor CRM Customer Service Contact Centers 2011 van toonaangevende analistenfirma.2.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Niet altijd. Vaak krijgen we onderwerpen of interviews aangeboden om dat we 'iets' met online doen.

3.    Wat denk je als een PR-bureau je opbelt?Ojee, moet ik weer nee zeggen.

4.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?Ik ben onder de indruk als ik denk 'Ojee, moet ik weer nee zeggen' en uiteindelijk op een heel leuk aanbod ben ingegaan.

5.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Korte krachtige kop, intro met het nieuwsfeit en waaruit je al kunt opmaken om wat voor bedrijf het gaat, iets langere uitleg over het nieuws en afsluiten met meer info over het bedrijf. Veel persberichten gaan precies andersom

6.    Wat wil je echt nooit meer zien van PR-bureaus?Bellen met een onderwerp zonder het onderwerp goed te kennen en zonder Twinkle goed te kennen.

7.    Wat vind je van een persbericht onder embargo? Hoe ga jij daarmee om?Ik heb daarmee geen moeite, als het echt van belang is (bij prijsuitreikingen of het geven van jaarcijfers bijvoorbeeld). Wij houden ons daar ook aan.

8.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en een Social Media Release?Geen idee...

9.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?Ik zie social media als een goede manier van  nieuws en kennis delen en van netwerken. Het is vrij direct.

10.    Maak je zelf gebruik van social Media?Ik twitter privé en zakelijk (@mariekeverdonk / @redactietwinkle). Ik gebruik LinkedIn zakelijk en de muzieksite Last.fm privé.

11.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?Geen flauw idee...

12.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Als je een leuk, persoonlijk aanbod hebt, zou ik dat telefonisch of via mail doen. Een DM'tje kan ook. Algemene berichten kunnen via de mail.

13.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?Toonaangevend, totaaloplossing, consolideren

14.    Zijn PR-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?'tuurlijk! Ze kunnen een goede link vormen tussen bedrijf en journalist.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Verdiep je in wat je wilt 'verkopen' en verdiep je in het medium waar aan je het wilt verkopen.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief