De PR-Klaagmuur: Marit Overbeek (Architect)

Blog
Opinie
Jody Koehler
23-08-2010
Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Marit Overbeek, redacteur interieur & design bij de Architect.

1. Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?Dat hangt er vanaf; soms liever via de mail, soms via de telefoon. Als het gaat om een persreis, bijeenkomst of introductiedag of een interviewaanbod met een bekende ontwerper of architect, word ik liever persoonlijk gebeld. Dan kan ik namelijk meteen doorvragen en er zo achter komen of het de moeite waard is. Persberichten over nieuwe producten, evenementenagenda's of exposities ontvang ik liever per mail, die verzamel ik allemaal in gecategoriseerde mappen en daar scroll ik doorheen als ik iets uit die mappen nodig heb.

2. Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?Zeggen dat ik middenin een deadline zit en dat ze het bericht maar moeten mailen! Als ze me willen strikken voor een bijeenkomst of persdag die ik niet zie zitten, zeg ik altijd dat ik honderden van dit soort uitnodigingen per week krijg (m.a.w. ik ben zóóó populair) en dat ik nu eenmaal keuzes moet maken. Als ze bij me aankomen met een voor onze doelgroep totaal niet interessant product of bericht, gooi ik ze voor de voeten dat ze hun huiswerk beter hadden moeten doen.

3. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Me badinerend toespreken aan de telefoon of druk op de ketel zetten, bijvoorbeeld zeggen dat ik hun uitnodiging al 5 keer heb afgeslagen en nu toch echt eens mee moet op die persreis!

4. Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs ontving?Deze week nog, een mail met in de onderwerpregel: 'Persbericht'. In de mail zelf de tekst "Bijgaand een persbericht. Wellicht heeft dit voor u voldoende nieuwswaarde om te publiceren." Ongelooflijk: je weet dus niet waar het over gaat, moet een attachment openklikken (onhandig genoeg in een pdf) voor je dat wel weet en de mailtekst zelf is allesbehalve enthousiast of prikkelend!   

5. Hoe vaak per jaar ga je in op een persuitnodiging?Best vaak, 4 tot 6 keer per jaar gaat een van onze redactieleden naar zoiets toe: productleveranciers in de bouw- en meubelwereld organiseren regelmatig reizen naar onder architectuur gebouwde projecten waaraan zij hebben meegewerkt. Als de architectuur van voldoende kwaliteit is, de techniek innovatief genoeg, of er een belangrijke (internationale) ontwerper of architect te interviewen is, kan het een goede aanleiding zijn voor een publicatie in ons tijdschrift.Ook is het uit netwerk- of advertentieacquisitie-overwegingen soms goed je gezicht te laten zien op productintroductiedagen of kennisbijeenkomsten van (meubel)merken of bouwtoeleveranciers. Vaak bestaat er dan al een persoonlijke relatie met het bedrijf zelf. Voorwaarde is altijd dat het evenement of het product een interessante aanleiding is voor een publicatie.   

6. Wat is de slechtste openingszin die een pr-adviseur bij jou kan gebruiken?Poeh, geen idee. Ben blijkbaar zo gewend geraakt aan het standaard jargon van de pr-bureaus dat het me niet meer irriteert!

7. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?Die is behoorlijk goed. Vooral in de interieur- en designwereld, waarin ik werkzaam ben, is het verkopen van je product erg belangrijk en dus is er veel aandacht en zorg voor de presentatie ervan.

8. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?Niet. Ik lees er overheen, ben er immuun voor geworden. Ik bepaal uiteraard zelf wat wel en niet geschikt is voor publicatie. Als het een goede relatie is, koppel ik wel terug waar en wanneer we iets gaan plaatsen of stuur ik een link naar het online bericht dat ervan is gemaakt. Zo kunnen zij het terugkoppelen naar hun klanten.

9. Wat vind je van nabellen op een persbericht?Bijzonder vervelend. Bovendien helpt het niet: er ontstaat irritatie in plaats van een goede persoonlijke band.10.  Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?Behoorlijk belangrijk. Omdat er zoveel nieuwe ontwerpen op allerlei gebieden worden gemaakt, is het onmogelijk er zelf van op de hoogte te blijven. Pr-medewerkers van meubelmerken, van (interieur)architecten en van ontwerpers zorgen voor een niet-aflatende stroom aan informatie op mijn vakgebied die direct bij mij binnenkomt. 

11.  Wat is jouw voornaamste kritiek op pr?Je merkt vaak dat ze je publicatie(s) helemaal niet lezen en dus geen idee hebben hoe ze hun nieuws het beste in kunnen steken voor je, hoe ze het op maat kunnen maken zodat je het oppikt. Bulkmail naar alle redacties van Nederlandse (vak)media versturen werkt echt niet, maar gebeurt helaas maar al te vaak.

12.  Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?Als ze geen of geen goed (hoge resolutie) beeldmateriaal hebben. Of als je op korte termijn beeldmateriaal bij een toegestuurd persbericht nodig hebt en het niet meteen kan worden geleverd. Zeker bij het werken aan onze website is dit zwaar irritant: je wilt een bericht namelijk meteen online zetten en hebt dus à la minute beeld nodig. Als ik het pas de volgende dag krijg, is het te laat. Voor je een bericht uitstuurt, moet je als persbureau volgens mij zorgen dat je al het materiaal voor een goed artikel/bericht in huis hebt!13.  Wat doe jij als je te vaak non-nieuws van een pr-bureau toegestuurd krijgt?Als ik me er na lange tijd deleten aan erger, klik ik de spam-knop aan. Als ik tijd heb, mail ik ze dat ik geen behoefte heb aan hun berichten met de reden erbij en de vraag of ze mij van de lijst willen verwijderen.

14.  Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft?Vaak niet, maar na vier jaar opvoeden weten de meeste bureaus in mijn vakgebied het inmiddels wel gelukkig.15.  Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Maak jezelf zichtbaar op social media! Op uitnodigingen om bij ons langs te komen om over het product te vertellen krijg je toch nul op het rekest (dat kost tijd en schept verplichtingen), maar als pr-medewerkers zich laten zien op Facebook, Twitter, LinkedIn of andere social media krijgen ze een gezicht en kun je wel een persoonlijke band opbouwen met de pers. Iemand die dit heel goed doet is Maartje van Oeveren van Lubbers de Jong in Amsterdam. Zij begrijpt dat je op met name Twitter je expertise kunt tonen door nuttige en informatieve tweets over je vakgebied te versturen naar je volgers. Die zijn dan ook geneigd eerder te lezen als je met een persbericht van je klant komt.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief