De PR-Klaagmuur: Martine de Vente (Freelance journalist, o.a. De Telegraaf)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
18-04-2011

We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Martine de Vente los gaan. Martine is freelance journalist voor De Telegraaf (OverGeld, De Woonkrant), Het Parool, Red Magazine, Margriet en Ouders van Nu.

1. Hoeveel van de ontvangen persberichten gebruik je daadwerkelijk?
Eigenlijk niet een. Het kan zijn dat ik de informatie die erin staat gebruik als basis voor een stuk of bericht.

2. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Over het algemeen niet zo heel goed. Ik zie vaak spelfouten, stijlfouten. Soms zit er wel iets goeds tussen, dat voldoet aan de basisregels wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom.

3. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Ik ontvang het graag per mail. Perberichten die met de post komen, gooi ik altijd ongezien weg. Verder graag de kop in het subject en in de body van het bericht. Dus niet in een aanhangsel dat je eerst moet openklikken. Verder is het fijn als het nieuws bovenaan staat.

4. Wat vind je van een persbericht onder embargo? Hoe ga jij daarmee om?
Meestal zie ik de urgentie van het embargo niet. Ik denk dan: stuur het dan niet nu al.

5. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Niet als ik kijk naar wat ik per mail aan persberichten binnenkrijg. PR-bureaus weten freelancers ook steeds vaker te vinden. Bureaus snappen het wel als ze je persoonlijk benaderen over een onderwerp. Vaak kent het bureau je dan al. Ik kan me voorstellen dat het anders is als je op een redactie werkt. Daarop heb ik het idee dat pr-bureaus met hagel schieten.

6. Ben je bekend met Social Media Newsrooms? Zo ja, gebruik je het?
Nooit van gehoord. Ik zal het eens googelen.

7. Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?
Geen idee.

8. Hoe zie jij eigenlijk Social Media?
Handig in mijn zoektocht naar interviewkandidaten. Ook probeer ik zo veel mogelijk mensen op Twitter te volgen die in mijn ogen iets interessants doen. Ik volg collega's, maar ook twitteraars uit het onderwijs, politiek en van uitgeverijen. En ik vind social media ook erg gezellig.

9. Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?
Afgezien van een enkele kennissen uit de PR zie ik ze erg weinig op Twitter, Facebook en Hyves.

10. Maak je zelf gebruik van social Media?
Ja, ik ben op alle media wel aanwezig. Met name Twitter en Facebook gebruik ik  veel, zakelijk maar ook privé.

11. Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Maakt me niet zoveel uit. Wel vind ik het irritant als bureaus gaan bellen met de vraag 'of ik het persbericht heb ontvangen en of ik er wat mee ga doen'. Ik denk dan altijd: 'ik bel jou dan wel'. Ook irritant: persberichten die als 'reminder' voor de tweede keer in je mailbox verschijnen.

12. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
'inspirerend', 'win-win-situatie' en 'handvatten' (of erger, het Engelse synoniem: 'tool')/.

13. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Daar heb ik weinig op tegen, mits goed gedaan. En graag info erbij over de populatie, het soort vragen en wie het onderzoek heeft uitgevoerd. Een onderzoek op basis van een op een vrijdagnamiddag in elkaar gedraaide internetpoll zegt natuurlijk helemaal niets.

14. Is pr de afgelopen jaren veranderd?
Ja, jullie zijn met veel meer en wij zijn met steeds minder. De druk op journalisten is daardoor groter geworden. Lees Nick Davies' Flat Earth News maar. Door de veranderde verhouding denken sommige pr-mensen dat ze de berichtgeving naar hun hand kunnen zetten.

15. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
De creatieve kant ervan. Bedenken hoe je aandacht kunt trekken met je boodschap.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief