De PR-Klaagmuur: Matthijs van den Broek (Marketingfacts.nl)

Onze collega Rina peilt elke week de pr-frustraties en – klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Matthijs van den Broek van Marketingfacts.nl.

1. Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?
Ik geloof niet dat er een al te hoge dunk is van het gemiddelde pr-bureau. Maar het gaat hier ter redactie op het internationale hoofdkantoor van Marketingfacts in Arnhem, vaker over individuele persberichten dan over de bureaus. We volgen met een paar mensen redactie@marketingfacts.nl en daar komen een heleboel niet relevante, grappige of ronduit stuitend dom geformuleerde persberichten op binnen.

2. Heb je een zwarte lijst van pr-mensen en zo ja, hoe lang is die lijst?
Nee. Er zijn wel mensen van bepaalde bureaus die ik ken die per definitie mogen rekenen op een snel antwoord. Ik druk wel eens op “spam rapporteren” als ik een persbericht krijg met de tekst: “graag bijgevoegd persbericht opnemen in uw medium.”

3. Van welke persbenadering ben je onder de indruk?
Persoonlijk. Relevant. Ter zaken doend en ter zake kundig. Mensen die voor klanten werken waar ze inhoudelijk achter staan en toegevoegde waarde leveren.

4. Welk persbericht heeft het meest op jouw lachspieren gewerkt?
Ik huil vaker dan ik lach om persberichten. Ik denk dat het een persbericht was met als afzender “persoon x” met als titel “persoon x nieuwe managing director van bedrijf x”. Zat een foto bij. Ging om een eenmanszaak. Iets met bloemen. Muhahahahhaha. Ik heb wel geantwoord. Volgens persoon x was dit goed voor de “attentiewaarde”, ze was zich werkelijk waar van geen kwaad bewust. Argh.

5. Welke branche scoort het hoogst in de categorie ‘waardeloze pr’? Waarom?
Ik denk dat er in iedere branche mensen of bedrijven zijn die het verschil maken door heel erg slecht of juist heel erg goed te zijn. Wij komen heel veel leuke dingen tegen via de mail.

6. Van welk soort woorden in een persbericht krijg je jeuk?
Beste. Marktleider. Onderscheidend. Geweldig. Uitzonderlijk. Natuurlijk. Nopjes. Eerste keer (dat is zó vaak niet waar dat ze het maar niet meer moeten opschrijven).

7. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Die varieert van bijzonder slecht tot bijzonder goed. Ik kan me herinneren dat ik een keer een persbericht van PriceWaterhouseCoopers integraal op Marketingfacts heb gezet omdat het zó goed geschreven was en zoveel inhoud had, dat ik er niets aan toe voegen kon en inbreuk zou doen op de vorm als ik dat wel zou proberen. Dat is alweer een tijdje geleden trouwens.

Over het algemeen is het bar en boos: ik kan me herinneren dat ik een hele tijd berichten kreeg over The Dark Raver en wat hij wel allemaal aan het doen was of meemaakte. Uiteindelijk druk je dan toch op de spamknop. Ik hou van persberichten met nieuws erin, een quote van relevante mensen, een link naar meer context. En dan hopla, lekker bloggen.

8. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wel wat jouw werk inhoudt?
Ik denk het wel, zó bijzonder belachelijk ingewikkeld is dat nu ook weer niet. Heb wel eens meegemaakt dat er gewoon een mailtje kwam: kunnen we eens koffie drinken, praten over wat jullie doen en wat wij doen. Dat heeft geleid tot een bijzonder goede relatie.

9. Kun je boos worden op pr-mensen?
Ja. Er zijn nog steeds mensen, die in opdracht van pr-bureaus of bij pr-bureaus werkzaam, persberichten nabellen. De botte vraag: “Waarom heb je ons bericht niet geplaatst, dit is toch heel relevant voor Marketingfacts,” heb ik meerdere malen gekregen. Het mooie is: soms heeft zo’n dame (ja, het zijn vaak dames) gelijk. Ik ben ook wel eens overstag gegaan: ik had een bericht niet goed gelezen en direct gedelete. Bleek best relevant te zijn. Toen heeft die dame me in contact gebracht met iemand die het heel mooi uit kon leggen. Daar hebben we toen een mooi interview van gemaakt.

Of dit:

“Beste relatie. Wij houden ons adressenbestand graag up-to-date zodat wij u kunnen informeren over de prachtige projecten van X. Wilt u ons daarom per omgaande van uw recente bedrijfsgegevens toe mailen? Bij voorbaat hartelijk dank.”

Mijn klomp breekt. Bijna iedere dag. En bij bovenstaand voorbeeld kreeg ik nog een out-of-office-reply terug ook. Ik probeer me niet op te winden. Lukt niet altijd.

10. Bij welke pr-benadering ga jij direct voor de bijl?
Persoonlijke benadering, het opbouwen van relaties, daar draait het om. Maar toch vind ik dit een wat ouderwetse vraag. Ik geloof dat hierin de suggestie van verleiden zit. Zo werkt het denk ik niet of zo zou ik het liever niet willen. Ik wil een relatie met 50-50 geven en nemen, dat werkt het best. En daarbij hangt het zwaard van inhoudelijke relevantie dreigend boven onze hoofden. Zowel boven die van mij, als boven die van de pr-professional in kwestie.

11. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Nabellen. En dan nog eens bellen. “Wij verzoeken u vriendelijk dit bericht op te nemen in uw magazine” (hebben we niet). Onpersoonlijke bulkmails versturen en als ik daar dan wat van zeg: “Sorry. We hadden geen tijd om alle namen apart in te vullen.” Nondeju. Nogmaals: het gaat om geven en nemen. Als je niet eens de moeite neemt om even een halve minuut door het weblog te scrollen en het colofon te bekijken, waarom zou ik dan wél moeite moeten doen?

12. Om welk ‘brekend nieuws’ heb je onlangs nog hard gelachen?
De introductie van een LG wasmachine met volume van 11 kilo. Handig voor als je terugkomt van vakantie en dus was de kop: “Hoe WAS je vakantie”. Haha. Tja. Goed gekeken naar de usp’s? Hoe doe je in godsnaam als pr-club iets leuks met een wasmachine…. Mocht je dat ding trouwens willen kopen, dan kan da hier. Zo, Charly ook weer blij.

13. Wat vind je van nabellen op een persbericht?
Dat werkt dus soms, maar het is bloedirritant. Als ik echt druk ben, en dat is nog wel eens, wil ik liever niet gebeld worden. Mailen is handiger. Echt waar, mensen. Ik mail altijd terug, tenminste, als het bericht relevant is of in ieder geval een heel eind komt.

14. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Best belangrijk. Hoewel iedereen in deze tijden van laagdrempelig social media gebruik steeds gemakkelijker benaderbaar wordt. Bij grote bedrijven gaat veel via woordvoerders en die heb ik soms nodig om de informatie te krijgen die ik wil hebben. Niet dat ik daar altijd vrolijk van word, maar zo speel je het spel nu eenmaal .

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!