De PR Klaagmuur: Nathalie Montfoort (Nieuwsblad Transport)

Blog
Opinie
Jos Govaart
28-06-2010

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Nathalie Montfoort, eindredacteur web bij Nieuwsblad Transport.

1.    Hoeveel persberichten krijg je per dag?
Zeker wel twintig. Valt me op dat op vrijdagmiddag erg veel wordt gestuurd, wat mij betreft het slechtste moment van de week.

2.    Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?
Minimaal de helft.

3.    Wat denk je als een pr-bureau je opbelt?
Je stoort! En: weer zo'n jongste bediende die de rottaak krijgt na te bellen. Maar ik moet zeggen: het heeft soms wel zin. Dat ik toch nog even het persbericht erbij zoek, er een klein berichtje van maak of een redacteur op pad stuur, of dat ik kan uitleggen waarom het niets voor ons is.

4.    Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?
Ik vraag altijd of ze willen mailen, dat ik nu met een enorme deadline zit.

5.    Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
Hmm... ik ben net terug van twee weken vakantie zonder nieuws: geen Nederlandse krant te vinden, geen internetcafé. Ben er helemaal uit, geen idee wat er allemaal gebeurd is. Ik heb vooral hard gelachen om andere dingen.

6.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Zonder fouten, het nieuws bovenaan, niet te veel enthousiast gegil/reclamepraat, niet te lang en duidelijke contactgegevens. Graag in de onderwerpregel van het mailtje waar het persbericht over gaat en niet alleen 'persbericht'. Ook BCC gebruiken, zodat je geen lange lijst mailadressen ziet als je het doorstuurt. Geen pdf, maar gewoon een word-documentje en liefst tekst ook direct in de mail; scheelt veel muisgeklik. En: geen foto's meesturen van heel veel mb!

7.    Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?
Oja, dat komt altijd zo arrogant over. 'Dat zullen we nog wel eens zien', denk ik dan en: weer zo iemand die niet weet hoe het werkt. Maar ik behandel het daarna als ieder ander persbericht. Nieuws is nieuws.

8.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Het is fijn dat we persberichten krijgen en dat we kunnen bellen voor foto's of meer info. Maar soms heb ik het idee dat achter de meeste persberichten geen pr-mens zit, maar een directeur die z'n secretaresse opdracht geeft wat rond te  mailen. En dan zie je dat pr echt een vak is. Kijk, ik ga ook geen auto's repareren, want dat is mijn vak niet. Dus laat het maken van persberichten over aan vaklui.

9.    Bij welke soort koppen van een persbericht haak je meteen af?
Bij geen één. Die kop veranderen we toch wel. Ik lees door wollig taalgebruik heen.

10.    Kun je drie recente voorbeelden van onbegrijpelijk jargon noemen?
Nee, op dit moment niet.

11.    Wanneer maken pr-bureaus het jou onmogelijk je werk te doen?
Op zich komt dit niet vaak voor. Maar wat irritant is, is een persbericht sturen met contactgegevens en als je die contactpersoon dan mailt, dat je dan een out of office reply krijgt! Dat heb ik wel regelmatig ervaren.

12.    Heb je achteraf wel eens het gevoel ergens ingepraat te zijn door een pr-bureau?
Nee.

13.    Wat doe jij als je te vaak non-nieuws van een pr-bureau toegestuurd krijgt?
Uit luiheid vaak niets. Deleten is makkelijker. En uit ervaring weet ik dat het moeilijk is om gegevens te wijzigen in pr-bestanden.

14.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft?
Sommige wel, sommige niet. Bijl wel ?

15.    Hoe wil jij het liefst door een pr-bureau benaderd worden?
Per mail. En als we het bericht de moeite waard vinden, dan nemen we wel contact op. Ik schrijf 'we', aangezien ik eindredacteur ben en de meeste mail doorsluis naar onze redacteuren. Zij gaan er uiteindelijk mee aan de slag.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Rina.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief