De PR-Klaagmuur: Rachid Finge (NOS)

Blog
Opinie
Jos Govaart
31-01-2011
We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Rachid Finge los gaan. Rachid is nieuwslezer bij de NOS.

1.    Hoeveel van de ontvangen persberichten gebruik je daadwerkelijk?Niet veel, voornamelijk omdat veel persberichten niet relevant zijn voor ons. Bovendien heb ik als nieuwslezer vooral te maken met complete berichten en bulletins en veel minder met oorspronkelijke persberichten.

2.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?De kwaliteit verschilt enorm per persbericht, maar over het algemeen ervaar ik het als een speurtochtje om in de lappen tekst relevante informatie te vinden. Dat zou niet zo moeten zijn.

3.    Wat denk je als een PR-bureau je opbelt?"Great, but what's the catch?"

4.    Van welke persbenadering was je onder de indruk?De gemeente Amsterdam was goed in de communicatie over Robert M., die verdacht wordt van het misbruik van tientallen jonge kinderen. Eervolle vermelding: de poging een twitter-account op te zetten toen er treinstellen in brand stonden bij rangeerterrein Kijfhoek. Kwam niet echt van de grond omdat er onduidelijkheid was over de authenticiteit van het account en ook bleek het gevaar achteraf beperkt.

5.    Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?Informatie in relevante volgorde, zoals in een typisch nieuwsbericht. Verwijzingen naar relevante documenten, zoals foto's of rapporten (ik haat persberichten met meerdere megabytes aan bijlages). Veel contactmogelijkheden voor meer informatie.

6.    Ben je bekend met een Social Media Newsroom? Zo ja, gebruik je het?Ik moet je bekennen dat ik het begrip heb moeten googelen, om er vervolgens achter te komen dat de populariteit nog zeer beperkt is. In lijn daarmee moet ik zeggen dat ik het nog nooit heb gebruikt of ben tegengekomen.

7.    Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?Een Social Media Release zou meer context en achtergrond kunnen bieden en mijn werk als journalist iets kunnen vereenvoudigen als het goed wordt aangepakt. Maar ik denk dat het verschil met een persbericht niet overdreven moet worden. Nieuws is nieuws. PR-bureaus kunnen zich beter op de kern van hun inhoud concentreren.

8.    Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?Dat denk ik wel, aangezien de NOS het bekendste nieuwsmerk van Nederland is.

9.    Hoe zie jij eigenlijk Social Media?Als platforms waar je nieuwe contacten kunt opdoen en kunt bijhouden waar bestaande contacten mee bezig zijn. Het zijn plekken waarop je informatie (privé of zakelijk) moet delen, het liefst zo helder, uniek en authentiek mogelijk.

10.    Maak je zelf gebruik van social Media?Ja, volop, met name Twitter; niet alleen om nieuws te verspreiden of op het spoor te komen, maar ook om contact te houden met het publiek. Verder laat ik graag zien wat we bij de NOS doen. In dat opzicht ben ik misschien ook een PR-bureau.

11.    Maken PR bureaus effectief gebruik van Social Media?Dat durf ik niet helemaal te zeggen. Ik zie te weinig activiteit om daarover te oordelen. Maar als je die constatering koppelt aan het feit dat ik erg actief ben op Social Media, dan zou je kunnen concluderen dat er iets niet helemaal goed gaat aan de kant van de PR-bureaus.

12.    Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?Ja hoor, daar heb ik geen probleem mee, tenzij m'n Social Media-accounts zouden veranderen in dumpplaatsen voor persberichten. Dan is de lol er snel van af. Een goede Social Media-strategie kan je, nu Social Media nog relatief nieuw zijn, erg onderscheiden van de rest.

13.    Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?Eigentijds, vernieuwend, uniek.

14.    Zijn PR-mensen nog wel belangrijk voor jouw werk?Natuurlijk. Volgens de meest cynische opvatting hebben PR-mensen het doel mij zand in de ogen te strooien. Tegelijkertijd zijn zij soms de enige weg waarlangs informatie te verkrijgen is. Die twee constateringen maken PR-mensen belangrijk, soms tegen wil en dank.

15.    Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Behandel mij zoals jij ook behandeld wil worden. Met eerlijkheid dus. Probeer niets te verbergen, ook beperkingen en tekortkomingen niet.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief