De PR-Klaagmuur: Robert van den Ham (FHM)

Onze collega Rina peilt elke week met 15 vragen de pr-frustraties en – klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze keer Robert van den Ham, hoofdredacteur bij FHM.

1. Hoeveel persberichten krijgt de redactie per dag?

Te veel eigenlijk, met name via de mail. En dan ook nog eens veel persberichten waar we bij FHM echt niets mee kunnen. Hou het op gemiddeld vijftig, zestig persberichten per dag.

2. Hoeveel worden er gebruikt?

Op de website pakken we er gemiddeld drie tot vier mee, voor ons blad is een persbericht vooral een inspiratiebron om a la FHM op voort te borduren. Het komt eigenlijk nauwelijks voor dat we 1-op-1 een persbericht plaatsen.

3. Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?

PR is een vak apart, we merken echt verschil in de benadering van diverse PR-bureaus. Gebeurt dat professioneel, dan kijken ook wij daar serieus naar, maar het aantal ‘heeft u mijn mail gehad, wat gaat u ermee doen’-belmeisjes neemt steeds meer toe. Da’s de categorie die ook geen colofon checkt om te kijken wie ze voor wat moeten hebben.

4. Om welk ‘brekend nieuws’ heb je onlangs nog hard gelachen?

Dat je een Wii-gamecomputer kado krijgt bij een uitvaartverzekering.

 

5. Welke branche scoort het hoogst in de categorie ‘waardeloze pr’? Waarom?

Ik zou niet direct een branche aan kunnen wijzen. Wat we wel merken is dat we van veel PR-bureaus het gezicht, en soms zelfs de stem van de persoon die ons maandenlang probeert te overtuigen om persberichten mee te nemen, niet eens kennen. Ik denk dat in veel gevallen het opbouwen van een persoonljke relatie, het elkaar echt willen begrijpen, professioneler zou kunnen.

6. Wat vind je van persreisjes als in snoepreisjes?

Als je een goede relatie hebt met een bedrijf, organisatie of PR-bureau en via zo’n ‘snoepreisje’ kun je daar verder in investeren of je netwerk uitbouwen, prima.

7. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die de redactie ontvangt?

Erg wisselend. En waarom zou je de Leeuwarder Courant, Elsevier, RTL Boulevard en FHM allemaal exact hetzelfde persbericht sturen? Probeer directer mee te denken in lezer, luisteraar of kijker.

8. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?

Belangrijk. Die informatiebronnen hebben we nodig.

9. Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?

Wie weet, maar ieder z’n vak. Heb in een ver verleden NGPR gedaan en ik zou die boeken best wel weer ‘ns kunnen afstoffen…

10. Waarmee ben je voor het laatst omgekocht/verleid?

Ach ja… Zet dat tussen aanhalingstekens en je zou kunnen stellen dat bij een blad als FHM die pogingen vaak worden gedaan. Games, kleding, boeken, drank, cosmetica – het wordt allemaal keurig bij ons afgeleverd met dan natuurlijk het verzoek er een stukkie over te schrijven. Ik begrijp dat wel. Allemaal leuk voor de tombola, ook dat nog.

11. Is pr de afgelopen jaren veranderd?

Ja. Er zijn sowieso enorm veel PR-bureaus bijgekomen, maar ik ervaar het vooral als onpersoonlijker.

12. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?

Maar natuurlijk. Daar maak ik ook graag tijd voor. Ook wij willen als eerste gebeld worden en kunnen afspreken dat wij de primeur hebben, als enige in ons segment mee mogen op persreis of als enige die bepaalde actie mogen doen.

13. Snappen pr-bureaus wel wie jullie doelgroep is en waar jullie over schrijven?

Lang niet altijd en dit antwoord zou ik natuurlijk eigenlijk niet moeten hoeven geven. Als je kijkt welke persberichten er bij ons binnenkomen… Over babyvoeding, gordijnen, kunstexposities, planten… kom op zeg, we hebben het over FHM.

14. Wat is jouw voornaamste kritiek op pr-bureaus?

Dit geldt niet voor iedereen hoor, maar verdiep je wat meer in voor wie wij FHM maken en welke redacteur voor wat verantwoordelijk is. Dat is allemaal heel eenvoudig online en in ons blad te vinden. En stop alsjeblieft met het nabellen als we een kwartier eerder via de mail een persbericht hebben gehad.

15. Heb je een gouden tip voor pr-bureaus?

Stel jezelf deze vijftien vragen ook eens.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur vanwege de vakantie van Rina een mailtje naar Jos.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!