De PR-klaagmuur: Sara Madou (CosmoGIRL)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
20-06-2011


Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Sara Madou, entertainment redacteur bij CosmoGIRL.

1. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Dat ligt eraan. Als ik een persbericht krijg, zie ik vanzelf wel of het past. En als ik er iets mee kan, neem ik dan wel contact op met het pr-bureau. Helemaal nodig is het dus niet. Maar het kan handig zijn. Want ik krijg stapels persberichten binnen en een informerend telefoontje vooraf zorgt er in ieder geval voor dat ik met extra aandacht naar het bericht kijk. Mits het interessant voor ons is natuurlijk. PR-bureaus moeten daar ook weer niet in overdrijven. Er zíjn bureaus die de dag na hun persbericht bellen: of ik er nog wat mee kan doen. Nabellen vind ik vervelender dan vooraf bellen. Zeker als ze maar blijven bellen. Dat werkt ook averechts: stalkeracties zorgen er juist voor dat ik minder geneigd ben iets te doen met een (toch al niet zo heel interessant) nieuwsbericht.

2. Heeft exclusiviteit nog bestaansrecht?
Soms. Een nieuwtje of product exclusief aan ons aanbieden, terwijl het in geen enkel ander blad staat, kan werken. Wel irritant: voor elk vaag nieuwtje of release een 'onder embargo' sturen. Zó belangrijk is het nou ook weer niet.

3. Kan een slechte benadering door een  PR bureau het nieuws verpesten?
Verpesten is een groot woord. Interessant nieuws blijft sowieso wel interessant. Maar een slechte benadering kan er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat we minder ruimte aan een item besteden. Als een pr-bureau bijvoorbeeld uit zichzelf komt met leuke ideeën en extra weggeefacties, kan dat bijdragen aan meer exposure.

4. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Echt baanbrekende gadgets (dus niet het zoveelste 'nieuwe' model van een identieke telefoon), goed entertainmentnieuws, leuke films/cd's en andere entertainmentdingen die op stapel staan.

5. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn netwerk, waar ik nieuwtjes van doorgespeeld krijg. En persafdelingen van filmmaatschappijen en televisiezenders.

6. Krijgt een PR adviseur/woordvoerder altijd inzicht op feitelijke onjuistheden?
Nee. Ik check altijd alles goed, ze kunnen er van op aan dat de info die ze sturen, correct in mijn artikel staat. Als ze zelf fouten maken in hun bericht, tsja, daar kan ik niks aan doen. Als er iets in een persbericht staat dat vaag klinkt of uitleg behoeft, bel ik altijd even na.

7. Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
Gemiddeld. Als ze er niet in staan, zoek ik ze zelf wel op. Maar alle info duidelijk vermeld, vergroot wel de kans op het oppikken van het bericht.

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Soms. Als ze het exclusief noemen, en je precies hetzelfde vervolgens in tien andere bladen terug ziet.

9. Waar ligt de grens in je relatie met een pr-adviseur?
Ik vind het belangrijk om iedereen waar ik regelmatig mee bel en mail, ook regelmatig te zien. Dat werkt veel prettiger.

10. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een PR adviseur?
Op Facebook heb ik alleen vrienden die ik ook ken, of minstens een keer gezien heb. Op LinkedIn heb ik wel meer pr-contacten, die ik alleen zakelijk ken en niet (vaak) zie.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?11. De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Oneens

12. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Oneens.

13. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet.Inbox wel, het blad niet.

14. Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet.Oneens (maar dan neem ik het wel minder serieus)

15.PR bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens (al doen ze soms wel hun best)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief