De PR-Klaagmuur: Sterre Lindhout (De Volkskrant)

Blog
Opinie
Jos Govaart
22-11-2010

We peilen elke week met 15 vragen de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Sterre Lindhout los gaan. Sterre is redactrice bij de economieredactie van De Volkskrant.

1.    Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?
Een op de drie? Maar meestal open ik ze wel en werp ik er een korte blik op.

2.    Heb jij een bijnaam voor pr-mensen?
Nee.

3.    Wanneer stap jij over van journalistiek naar pr?
Was het niet van plan. Maar je weet het niet, hè?

4.    Hoe wordt er op de redactie over pr-bureaus gesproken?
Niet zo negatief als deze vraagstelling doet vermoeden. We pikken er gewoon uit wat ons goed uitkomt. Beetje opportunistisch wel.

5.    Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Dat ze je daarna voor ieder wissewasje bellen. Ook s avonds, of s morgens om zeven uur. En dat ze tijdens evenementen als een schaduw achter je aanlopen. Dat werkt soms wel op m'n zenuwen.

6.    Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Dat varieert. Soms is het taalgebruik wat wollig. verder let ik meestal niet zo op de vorm. Als de inhoud maar duidelijk is en er contactgegevens onder staan.

7.    Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Ik doe het werk nog niet zo lang, maar voor zover ik het nu kan inschatten zijn ze wel van belang, maar niet onmisbaar. Soms zijn ze een praktische manier om met mensen in contact te komen, op andere momenten een hinderlijke extra laag.

8.    Kun je boos worden op pr-mensen?
Is nog nooit gebeurd.

9.    Waarmee ben je voor het laatst omgekocht/verleid?
Nou, volgens mij nog niet. Of heet het al omgekocht als je iets met het idee hebt gedaan dat een PR-bureau je heeft gegeven?

10.    Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken?
Jullie gaan wel erg uit van grote vijandelijkheid tussen journalistiek en social media.  Ik denk dat een PR-bureau mij niet zou willen hebben omdat ik slecht ben in promotieplaatjes.

11.    Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Ja, voor zover ik dat kan zien.

12.    Maak je zelf gebruik van social media?
Ja, maar dat staat nog in de kinderschoenen. Vooral mijn twittervaardigheden wil ik nog wel uitbreiden.

13.    Zijn pr-mensen voldoende op de hoogte van de actualiteiten?
Kan ik niets algemeens over zeggen. Moeten ze daarvan op de hoogte zijn, ook buiten hun eigen vakgebied?

14.    Is pr de afgelopen jaren veranderd?
Zo lang draai ik nog niet mee, maar ik denk dat de social media de aanwezigheid van PR-bureaus in het bewustzijn van journalisten wel heeft vergroot.

15.    Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Onwaarheden verkondigen in het belang van de klant van het pr-bureau. Ook het hele stuk (willen) herschrijven als je het opstuurt ter controle is een minder prettige gewoonte.

Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief