De PR van de zangeres Sandy Dane
Sinds de opkomst van i-Tunes en Spotify koop ik nauwelijks cd's. Ik zal vast de enige niet zijn. Ik begreep ooit dat de Free Record Shop alleen nog maar marges pakte op Games. DVD's gingen nog wel een beetje, maar muziek was toch wel de verliesgevende tak. Ik snap dat wel. Want een echte CD, of Vinyl plaat, is vooral iets voor nostalgische mensen. Of voor artiesten die je iets gunt. Een van die artiesten die haar eigen PR uitstekend voor elkaar heeft is de jonge singer-songwriter Sandy Dane. Zíj snapt het. Beter dan veel mensen op mooie pr, marketing en communicatiefuncties.
Personal Relations leidt via geven tot sales
In het geval van Sandy Dane is de ontleding van de afkorting PR vooral Personal Relations. Het heeft er alle schijn van dat ze weet tegen wie ze het heeft op Twitter. Ze is geen bot maar mens. Daardoor krijg ik van alles mee. Ze organiseert huiskamerconcerten (soms zelfs tegen een onkostenvergoeding van 75 euro). Tourt door Europa om mensen te verblijden met haar muziek. Ook zorgt ze dat ze zo nu en dan een radiostation meepikt. Bij mij gebeurt er dan iets heel simpels. Ik gun haar business. Dus ik heb inmiddels twee cd's bij haar gekocht. Niet via de winkel, maar rechtstreeks, via een DM op Twitter.
Als je bovenstaand fragment bekijkt kun je zelf zien wat ik bedoel...
Zakelijke dienstverlening: leer van Sandy!
In workshops krijg ik vaak de vraag en verwondering dat het voor hen lastig is als b2b-bedrijf met een saaiproduct iets te doen via sociale media. Te makkelijk wordt gezegd dat B2B communicatie niet wezenlijk anders is dan B2C. Ik zie dat zelf iets anders. Je hebt te maken met een ander beslissingsmechanisme. De verhouding tussen ratio-en emotie ligt ook vaak anders. Maar het gunnen van business is al zo oud als de weg van Rome. Een weg die voor iedereen open ligt. Sandy laat het zien. Ze verkoopt nog geen Ahoy uit, maar werkt via een waarschijnlijk vrij loyale fanbase toe aan een gestage opbouw van haar carriere. Een carrière die ze zelf ter hand neemt in een wereld die verandert. Ze maakt zich niet afhankelijk van platenmaatschappijen, teruglopende verkoop van CD's, maar investeert in haarzelf en publiek. Wat mij betreft een voorbeeld voor velen in de zakelijke dienstverlening!