De ROI van PR in bosjes bloemen

Blog
Opinie
Jody Koehler
17-07-2013


Afgelopen zaterdag sloten mijn ouders hun carrière af. Ze zijn nu met pensioen. Mijn vader begon zijn loopbaan als chocolatier al op 15 jarige leeftijd en samen met mijn moeder runde hij de afgelopen 17 jaar hun laatste chocoladewinkeltje in Den Haag. Na vele ondernemersjaren was de tijd rijp om hun laatste boeltje te verkopen. En zo ging zaterdag voor de laatste maal de winkeldeur op slot. 'Kohlers Chocolates' is niet meer. Dat deze laatste dag mij nog zoveel zou leren over de ware kracht van PR, dat had ik niet gedacht.

Zekerheid via een advertentie
Enkele weken geleden kwam mijn moeder met een verzoekje. "Jo (zij spreekt dat altijd uit als 'Joe'), ik zou zo graag onze klanten willen bedanken. Voor hun vertrouwen in ons in de afgelopen jaren. Kun jij niet iets regelen?" Mijn eerste reactie was iets in de strekking van: koop dan een advertentie. Maar ik merkte direct, dat was geen optie. Ik beloofde mijn ouders om een persberichtje naar de regionale media te sturen. En vertelde daar uiteraard direct bij: "Maar geen garanties hé mam. In de wereld van PR zijn weinig zekerheden!".

De ROI van PR
Nu wordt er in de branche veel gezegd en geschreven over 'De ROI van PR'. Over 'euro's erin vs. euro's eruit'. Over kosten en opbrengsten. Over het altijd verplicht aanwezige financiële effect van de PR inspanning. Anders zou het niet goed zijn. Maar voor mijn ouders ging dit helemaal niet om meer klanten, meer omzet of meer winst. Het ging om een toepasselijke afsluiting van een prachtige (winkel)carrière. Het ging om een gevoel.

De mini-case: een winkelsluiting
Laat ik de details van deze mini-case even op een rijtje zetten voor je:- De kosten van deze PR actie:Een persbericht (incl. verzending en opvolging): Euro 0,-(Kom op zeg, het zijn mijn ouders!)

- Het resultaat van deze PR actie:Een publicatie in het Algemeen Dagblad (Haagsche Courant editie)

2. Een publicatie in het lokale huis-aan-huisblad 'De Posthoorn'

- De opbrengst van deze PR actie:106 meer klantbezoeken per dag51 bosjes bloemen31 flessen wijn12 kaartjes3 bonnen, o.a. voor 'een weekendje weg'248 zoenen168 handschuddingen1 persoonlijke striptekening: 6 pagina's (getekend door een 98 jarige dame!)

Onbetaalbaar
Het mag duidelijk zijn: er is geen cent meer verdiend door mijn ouders in die laatste dagen. Maar een lange periode is waardig afgesloten. Met vele bedankjes over en weer, wederzijdse erkenning, vele gelukwensen en hier en daar een traantje. Een resultaat dat een gevolg is van jarenlange inspanningen, waarbij het persbericht functioneerde als vergrootglas.

Kortom, de ROI van deze PR actie: een onbetaalbaar goed gevoel.

En ja hoor, in de Posthoorn is het bedankje te lezen. Mijn moeder blij, ik blij ;)"Bedankt voor jullie vertrouwen in de ambachtelijke chocolaterie," bedankt Köhler zijn klanten.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief