De snelheid van nieuws dwingt PR Bureaus tot keuzes

Een PR Bureau werkt altijd voor meerdere klanten. Sommige bureaus kiezen ervoor om een niche te claimen. Dat kan op expertise maar ook op markt zijn. Andere bureaus kiezen ervoor om fullservice te opereren en alle klanten aan te pakken die er komen. Handel is handel. En als je PR kunt voor een webshop, dan kun je dat ook voor een gemeente en zeker ook voor een retailmerk. Dat is een theorie. Ik geloof er alleen niet heel erg in.

Snap de business waar je klant in zit.
De snelheid van nieuws eist van een pr-professional dat je meer dan ooit snapt in welke omgeving je klant zich bevindt. Bij voorkeur maak je zelf onderdeel uit van die wereld. Je kunt nog zoveel knipseldiensten en online monitoringtools hebben aanstaan, wanneer je zelf in een bepaald landschap actief bent vanuit je eigen intrinsieke interesse, krijg je veel meer mee. Daarnaast wordt je ook sneller gezien als een gesprekspartner op niveau. Het predicaat belmeisje (m/v) zul je niet zo snel meekrijgen als je klanten hebt in een omgeving waar je van nature al was.

Leer ook echt de insights kennen
Puur adviseren op afstand bij klanten: Ook niet het beste idee. Er moet in je klantrelatie altijd ruimte zijn om meer te doen dan van afstand adviseren. Vraag daarbij niet alleen naar communicatieve doelstellingen maar kijk ook naar businessmodellen. Waar verdient je klant nu echt geld mee? Komt dat overeen met de waarde die klanten geleverd willen hebben?

Probeer ook inzicht te krijgen hoe succesvol je klant is op verschillende onderdelen. Kijk naar sales, marktaandeel, klanttevredenheid, klantloyaliteit, medewerkertevredenheid en investeringsconstructies. Hoe meer je weet, hoe beter je je klant en omgeving gaat snappen. Hoe beter je je opdrachtgever kent, hoe meer je in staat zult zijn om verhalen te ontdekken die nieuwswaardig zijn. Je zult daardoor ook beter in staat zijn om kansen in het medialandschap te spotten en daar op in te spelen op een natuurlijke manier die voor een journalist, blogger of consument natuurlijk aanvoelt.

De Barcelona principes
De meestgebruikte vorm om resultaten in PR te meten is vaak gebaseerd op de advertentiewaarde. Een volstrekt achterhaalde vorm. Eerder schreef ik al over de Barcelona Principes op Molblog. Die methode vereist wat meer denk en graafwerk dan de advertentiewaarde maar zal je klant uiteindelijk veel meer opleveren. Die methode is alleen toepasbaar als je meer weet van je klant dan hun communicatieve wensen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!