schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
De start die ik elke Young Professional wens
Blog
Opinie
Jos Govaart
11-04-2024
Ik denk dat elke ondernemer een iets groter doel heeft dan geld verdienen. Ik weet nog van Coolblue dat Paul, Bart en Pieter alleen miljonair worden een beetje een schraal doel vonden. Daar hoorde bij: ‘voorbeeldbedrijf worden op het gebied van klantgericht ondernemen’. Bij Coopr hadden Jody en ik vanaf dag 1 ook wel een soort missie. En dat is dat we graag de kennis en ervaring die we in de loop van de jaren opdoen, graag met de rest van de wereld delen. Daarom bestaat dit blog al sinds 2009, hebben we een nieuwsbrief, een podcast en organiseerden we in het verleden events (dat komt vast weer een keer terug!).
Opleiding communicatie 15 jaar geleden: schrijven van plannen
Zoals ook in het andere blog van deze week te lezen valt, organiseerden we onlangs de achtste editie van Coopr Academy. Een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit. We willen daarmee een steentje bijdragen om het gat tussen de theorie ‘op school’ en de praktijk van het vak bij elkaar te brengen. Bas stelde mij voor het blog van deze week de vraag: ‘Welke opleiding had jij met de kennis van nu willen hebben?’. Dat vond ik nog niet zo’n makkelijke vraag. Ik was zelf nu niet bepaald een modelstudent. Uiteindelijk ben ik gaan werken en heb ik een HBO-opleiding communicatie in deeltijd gevolgd, terwijl ik al werkzaam was in de industrie. Toen werd ik direct met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik had vrij weinig aan hetgeen ik op dat moment op school leerde. Het grootste probleem in die tijd? De opleiding van toen was veel te veel gebaseerd op het schrijven van communicatieplannen, iets wat ik in de praktijk niet of nauwelijks deed, en als het al gebeurde, dan waren de plannen veel puntiger en concreter dan ik op school leerde. Ik moest klanten niet vermoeien met het langsgaan van alle hoofdstukjes. Ik moest veel sneller dan ik op school leerde een punt maken. Of, ik moest in de uitvoering iets kunnen wat mijn collega’s nog niet konden.
Van veel toetsen leer je weinig
Aandacht voor de basis
Benut de kwaliteit van jonge mensen
Daarnaast denk ik dat het als opleiding ook goed is als je de kennis, vaardigheden en de beleveniswereld van jonge mensen benut om die jonge talenten snel van toegevoegde waarde te laten zijn. Laat hen experimenteren met nieuwe contentvormen, met kunstmatige intelligentie. En hen vervolgens nadenken welke rol zij kunnen spelen wanneer al deze technologieën nog verder doorgroeien. Dan ligt de instapbaan voor het grijpen. Wat mij erg geholpen heeft toen ik ooit bij BijlPR ging werken is dat ik iets wist van ’het internet’. En mijn collega’s hadden verstand van communicatie en pr. De deal: we gaan van elkaar leren. Daar is toch de basis voor Coopr gelegd. Ik wens elke young professional zo’n start toe.
Zoals ook in het andere blog van deze week te lezen valt, organiseerden we onlangs de achtste editie van Coopr Academy. Een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit. We willen daarmee een steentje bijdragen om het gat tussen de theorie ‘op school’ en de praktijk van het vak bij elkaar te brengen. Bas stelde mij voor het blog van deze week de vraag: ‘Welke opleiding had jij met de kennis van nu willen hebben?’. Dat vond ik nog niet zo’n makkelijke vraag. Ik was zelf nu niet bepaald een modelstudent. Uiteindelijk ben ik gaan werken en heb ik een HBO-opleiding communicatie in deeltijd gevolgd, terwijl ik al werkzaam was in de industrie. Toen werd ik direct met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik had vrij weinig aan hetgeen ik op dat moment op school leerde. Het grootste probleem in die tijd? De opleiding van toen was veel te veel gebaseerd op het schrijven van communicatieplannen, iets wat ik in de praktijk niet of nauwelijks deed, en als het al gebeurde, dan waren de plannen veel puntiger en concreter dan ik op school leerde. Ik moest klanten niet vermoeien met het langsgaan van alle hoofdstukjes. Ik moest veel sneller dan ik op school leerde een punt maken. Of, ik moest in de uitvoering iets kunnen wat mijn collega’s nog niet konden.
Van veel toetsen leer je weinig
Tijdens een bijeenkomst van het centrum voor strategische communicatie kwam er iemand van een HBO-opleiding naar me toe en zij vroeg wat zij nu moesten doen om als opleiding bij te blijven. Want de ontwikkelingen gaan zo keihard dat het bijna niet bij te houden is. Geen eenvoudige vraag. Maar ik denk uiteindelijk toch dat een opleiding een soort kritisch leer- en denkvermogen bij zou moeten brengen. Dus dat je toch fundamentele strategieën moet leren begrijpen. En ik geloof niet dat tentamens dé manier zijn om dat tot stand te brengen.
Toevallig sloeg ik gisteren het boek "Grondslagen van de marketing” van Verhage eens open. Een studieboek dat vrijwel iedereen destijds gehad heeft. Ik merkte aan mezelf dat ik nu oneindig veel meer van dat boek begreep dan toen ik het moest leren voor tentamens. Volgens mij is het grote probleem van veel onderwijsvormen dat toetsen veel te belangrijk gemaakt is. Moet vast vanwege allerlei accreditatievormen. Maar het was veel leerzamer geweest om een ‘augmented product’ te ontleden, in plaats van dat allemaal uit je hoofd te leren.
Daarnaast denk ik dat het als opleiding ook goed is als je de kennis, vaardigheden en de beleveniswereld van jonge mensen benut om die jonge talenten snel van toegevoegde waarde te laten zijn. Laat hen experimenteren met nieuwe contentvormen, met kunstmatige intelligentie. En hen vervolgens nadenken welke rol zij kunnen spelen wanneer al deze technologieën nog verder doorgroeien. Dan ligt de instapbaan voor het grijpen. Wat mij erg geholpen heeft toen ik ooit bij BijlPR ging werken is dat ik iets wist van ’het internet’. En mijn collega’s hadden verstand van communicatie en pr. De deal: we gaan van elkaar leren. Daar is toch de basis voor Coopr gelegd. Ik wens elke young professional zo’n start toe.