De tien geboden voor de PR professional in 2014

Blog
Opinie
Jos Govaart
02-12-2013


Het is december en dan mag ik weer mijn meest gehate meest favoriete type blogs schrijven. Lijstjes voor 2014! En we hebben nog de hele maand te gaan! Ik werd gevoed door een artikel van de NRC ombudsman. Een PR-bureau had de boel belazerd en een fake bericht namens CoolCat de wereld in geslingerd. NRC trapte erin, deed onderzoek en ging met de billen bloot. Dat moesten we in 2014 dus maar niet meer doen. Dus hier een aantal dingen die we hoog in het vaandel hebben staan in 2014:

Gij zult niet liegen
Gij zult niet liegen dus. Zo'n gozer (of vrouw, maar ik gok op een gozer) die zo'n Cool Cat geintje flikt, is niks minder dan een klootzak die ons vak in een kwaad daglicht zegt. Aan beïnvloeding doen we allemaal, maar liegen, niet meer doen. Daar moet je je als bureau ook nooit voor lenen.

Gij zult uw websites mobiel maken
Bij dit punt kijken we vooral zelf in de spiegel. Wij verliezen een boel traffic omdat o.a. dit blog slecht leesbaar is op mobiele apparaten. Het project om dat te aan te passen start morgen.  In het eerste kwartaal van 2014 zullen we een vernieuwde site presenteren.

Gij zult PR op journalistieke wijze bedrijven
Blogs stijgen weer in populariteit. En terecht. Maar ga eens een stap verder. Huur een bekwame en erkende journalist in en geef hem de vrije ruimte om eens echt maatschappelijk relevante content te maken.

Gij zult integreren
We hebben namens PR een mooie rol. In een reclamewereld die ontdekt dat maatschappelijk relevante content van belang is, zouden we een voorsprong moeten hebben. We snappen de finesses en gevoeligheden van veel onderwerpen. Maar integreer het met andere disciplines om echt slagvaardig te zijn.

Gij zult koning Excel worden
Okee. Een echt verhaal wordt niet verteld in een spreadsheet maar in het hart. Toch leeft de echte wereld wél met spreadsheets. Dus zorg dat je ook die taal kent en rapporteer resultaten.

Gij zult het verdienmodel snappen
Het is belangrijk als je snapt waar je opdrachtgever geld aan verdient. Alleen kennis van communicatie is niet genoeg. Er spelen altijd belangen die bij tijd en wijle zwaarder wegen. Die belangen kennen en wegen. Wie dat kan maakt het verschil.

Gij zult investeren in mediarelaties
Mag old skool klinken maar hij is meer waard dan ooit. Investeer in belangrijke mediacontacten. Journalisten staan onder druk, hebben weinig tijd en kiezen voor de meest efficiënte en betrouwbare weg. Als journalisten weten dat ze bij jou altijd terecht kunnen voor een quote of een verhaallijn wanneer de deadline nabij komt, dan heb je goud in handen.

Gij zult aggregeren
Als je op het gebied van content echt een bron van belang wil worden dan red je het waarschijnlijk niet met het alleen creëren van originele content. Ga dus cureren. Maar dan echt. Zite, Flipboard en Paper.li's. Allemaal leuk, maar cureren doe je met je hoofd, niet met een tool.

Gij organiseert geen events alleen voor de pers
Levensgevaarlijk is het. Persevents organiseren. Denk er met al je evenementen en productintroducties aan dat je je doelgroep wat breder zoekt dan de pers. Want je weet nooit wat er gebeurt. Een reorganisatie bij een mediabedrijf, een politieke crisis, een te krappe agenda. Het kan allemaal op de laatste dag misgaan. Denk dus ook eens aan bloggers en consumenten.

Gij omarmt Transmedia Storytelling
Het automatisch seeden van content over alle platforms is in 2014 ook definitief afgelopen. Er is een mooi modewoord voor bedacht: Transmedia Storytelling. Elk platform kent eigen regels, publiek en ritme. Daar pas je content en conversatie op aan.

Wat zijn jouw verwachtingen voor 2014 en PR? We horen ze graag!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief