De uitdagingen van Content Marketing: hoe pak je autoriteit op een onderwerp?

Blog
Content Marketing
Judith van der Rijt
30-05-2017
Je las het vorige week al in het blog van Annouk: Coopr was aanwezig bij het Content Marketing Fast Forward Event en kwam terug met enórm veel inspiratie! De conclusie van deze dag: content marketing is geen rocket science, maar ook geen eitje. Als je er goed in wil worden, zorg dan dat je -let op: open deur- alles goed op een rijtje hebt. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk. Begin daarbij bij het begin: zoek focus en bepaal waar je goed in wil worden.

We weten allemaal: er wordt iedere dag eindeloos veel content gepubliceerd, in allerlei verschillende vormen. In dit blog leg ik uit hoe je met de basics van SEO (Search Engine Optimalisation) online autoriteit kunt pakken op de voor jou relevante onderwerpen. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep juist bij jouw content uitkomt? Over de vormgeving, de gewenste tone-of-voice en de uiteindelijke distributie praten mijn collega's je de komende weken bij.

Kies het belangrijkste onderwerp voor jouw organisatie
Wil je ergens de beste in worden? Durf jezelf, je merk of jouw organisatie dan ook te specialiseren op dat onderwerp. Liever één onderwerp goed doen, dan 20 onderwerpen half. Om je topics te bepalen is het allereerst belangrijk dat je zelf duidelijk in kaart hebt wat de USP's zijn op dat gebied: wat heb je te bieden? Tot hoe ver reikt je expertise? Als je dat onderwerp te pakken hebt kun je je content eromheen daarop focussen. Uiteindelijk is je doel natuurlijk om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten op 'jouw' zoektermen.

Bekijk zoektermen en beantwoord vragen
Begin met een zoekwoorden-analyse. Daar bestaan diverse tools voor, Keywordtool.io is er zo-een. Een analyse geeft inzicht in alles waar mensen op googlen als ze het over jouw onderwerp hebben. Zo scoort bij Content Marketing het zoekwoord 'content marketing strategie' bijvoorbeeld heel hoog, maar ook op 'content marketing trends 2017' wordt veel gezocht. Bekijk vervolgens van jouw top 10 hoe vaak deze zoekwoorden voorkomen in Google: hoe meer verzadiging op een onderwerp, hoe moeilijker het wordt daar autoriteit op te pakken. Ga dus voor de juiste combinatie tussen zoekwoorden en aantal resultaten. Op basis daarvan kun je je content opstellen en verdieping geven.

Mensen hebben een vraag en verwachten daar een antwoord op - zorg dat jouw teksten voldoen aan die vraag. Lok ze niet met een vals keyword naar je pagina, maar geef ze concrete en inhoudelijke antwoorden op hun 'vragen'. Verplaats je in jouw bezoekers, waar zouden ze in godsnaam naar zoeken? Dat zorgt ervoor dat je content gewaardeerd wordt en uiteindelijk hoger scoort in Google. Zo hoorden we op CMFF een verhaal over een bedrijf dat zwembaden verkocht: zij behandelden iedere vraag die een consument maar over zwembaden zou kunnen stellen op hun website. Daarmee zijn ze nu uiteindelijk online 'heerser van de zwembadenbusiness'.



Onderzoek je concurrenten en doe het vervolgens beter
Erg belangrijk: begin niet zomaar, maar bepaal je vertrekpunt aan de hand van alles wat er al geschreven is. Duik diep in de materie: wat schrijven concurrenten over jouw onderwerp? Hoe praten relevante stakeholders erover? Waar laten ze nog kansen liggen en welke artikelen scoren juist goed? Google is your best friend. Kijk welke artikelen het beste scoren op jouw onderwerp en zoek uit waarom deze artikelen zo hoog staan.

En dan komt misschien wel de belangrijkste tip van dit hele artikel: doe het beter dan je concurrenten. Heeft jouw concurrent ook een diepgaand artikel over content marketing? Bekijk dan op welke punten jouw content beter kan. Zorg ervoor dat jij meer of betere informatie verstrekt, ga net iets dieper in op een bepaalde case of plaats goede, kwalitatieve afbeeldingen met relevante tags. Infographics helpen bijvoorbeeld goed, of een mooie video met instructies. Zorg ervoor dat mensen teruggaan naar jouw pagina omdat ze het zo'n goed artikel vonden. Autoriteit pak je in dit geval op het gebied van kwaliteit!

Richt je SEO juist in
Het juist inrichten van je SEO kan een wereld van verschil maken voor het vinden van je content. Een uitgebreid blog over de technische kant van het in kaart brengen van je SEO-concurrentie kun je vinden op Marketingfacts, maar voorzie je artikelen daarnaast van de juiste zoekwoorden én de juiste titel, summary, anchorteksten en tags voor Google. Op deze manier weet Google wat er in jouw artikel te vinden is en weten andere mensen wat ze kunnen verwachten. Neem daar de tijd voor, het kan net dat beetje verschil maken. Zorg dat je afbeeldingen altijd de goede naam en alt-tekst hebben - uiteraard met het betreffende onderwerp van de pagina erin verwerkt. Hetzelfde geldt voor de titel en subtitels, zodat Google onderscheid kan maken tussen de relevantie van verschillende onderdelen.

Let wel, dit is een basis, maar zoals altijd geldt: een goed begin is het halve werk. Vrijdag neemt Hans jullie mee in de wereld van content-creatie: wat is en hoe maak je goede content?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief