Dit heb je nodig om te beïnvloeden

Blog
Tips & Tricks
Noesjka van der Helm
29-09-2014
Beïnvloeding. Gevoelig puntje. Bijna direct gelinkt aan 'spinnen' en spinning, that sucks. Het is een vies, heel vies woord waarmee het pr-vak vaak negatief wordt neergezet. Spoel die vieze bijsmaak zonder enige gene maar snel weg, want het is immers waar ons vak om draait: het beïnvloeden van de perceptie rondom merken, bedrijven, producten en personen. Dit is wat je nodig hebt om positief te beïnvloeden en mensen zo goed mogelijk te bereiken.

De kwaliteit om vragen te stellen
Zelf een enthousiaste prater met de drang om direct de inhoud in te duiken, je eigen verhaal vol enthousiasme over de bühne te brengen? Niets zo inspirerend als een enthousiaste pro, alleen bestaat de kans dat je dan niet echt (of echt niet) openstaat voor de visie van anderen. Zonder informatie van de ander, kun je onmogelijk weten wat hem motiveert, inspireert en activeert. Het lijkt een open deur, maar het stellen van vragen is het begin om meer inzicht te krijgen. Niet zomaar vragen stellen, maar het stellen van de juiste vragen. De ander laten praten. Liefst met open vragen.

De mogelijkheid om je referentiekader loslaten
We weten misschien heel goed een verhaal over te brengen, maar vaak wel vanuit het eigen referentiekader. Dat kader is lang niet altijd van toepassing op iedere situatie en hoeft zeker niet aan te sluiten op de beleving van de ontvanger. Hoe meer je openstaat voor de visie van anderen, hoe beter je je hierin kunt verplaatsen.

Kennis van de doelgroep
Key in het bereiken van de doelgroep is kennis. Niet alleen door vragen te stellen, maar ook door diepte onderzoek te doen naar de doelgroep. Niet te blijven bij man/vrouw, 30+, vrijgezellig en actief, maar echt te weten welke interesses de doelgroep heeft, waardoor ze geïnspireerd raken, wat ze lezen en vooral ook het waarom achter deze zaken te achterhalen.

Besef van de doelgroep
De maatschappij als geheel heeft beschikking tot vele malen meer informatie. Heeft hiermee de mogelijkheid om een steker eigen beeld en een eigen mening te vormen en dat vraagt dan ook om een hoger niveau van informatie. Hoe jonger de doelgroep, hoe beïnvloedbaarder. Heeft het eindelijk een voordeel om 30+ te zijn! Dat is namelijk het tipping point. Ben je van nature gezond kritisch en heb je een sterke eigen wil, dan ben je natuurlijk minder beïnvloedbaar, maar sta je ook minder open voor andere mogelijkheden. Zit je doelgroep met name in deze kritische hoek, dan zijn feiten en aansprekende -geloofwaardige- voorbeelden key om hen te bereiken.

Communicatie kunnen verbeteren
Je wel eens afgevraagd waarom je niet gehoord wordt? Waarom jouw visie niet overkomt op collega's of een klant? Dat je tig keer iets verteld, maar de ander niet in beweging komt? Dan kan het zijn dat jullie communicatiestijlen niet overeenkomen. Dat zit natuurlijk diep, want niets is natuurlijker dan je eigen manier van communiceren en dat is toch de beste manier? Hoezo zou jij niet weten hoe je iets moet overbrengen? En toch werkt dat (lang) niet altijd. Ondanks dat marketing, communicatie of PR misschien al jaren je vak is, is er altijd ruimte voor communicatieverbetering. En zo een boodschap te verhelderen en te versterken. Niet voor jezelf, maar voor de ontvanger. Het kunnen schakelen tussen verschillende communicatiestijlen is goud waard om in ons vak verschil te kunnen maken.

We hebben in ons vak nogal eens de neiging om over tools en kanalen te praten, maar is dat wel voldoende? Waar we het vaak hebben over 'het persbericht is dood' of 'Jongeren vertrekken van Facebook', zouden we veel meer moeten kijken naar het gedrag en de psychologie achter mensen en de doelgroepen om daadwerkelijk te snappen wat hen motiveert.

Je verder verdiepen? Lees dan meer over de psychologie achter de marketing & communicatie met boeken als boek Consumer Psychology of sociologie door een boek te lezen als Sociale Psychologie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief