Dr. Digital - De like-automaten van influencers op social media

Blog
Digitaal
Judith van der Rijt
28-07-2017
In het nieuwe format Dr. Digital behandel ik tijdens het Digitale Spreekuur de meest uiteenlopende vragen over online kwesties, social media, content marketing en influencers. In dit artikel duik ik voor jullie dieper in de wondere wereld van bots en automation services: hoe gebruiken influencers automation services op social media?

Wat zijn bots en automation services?
Een bot (de naam komt natuurlijk van het woord robot) is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan verrichten die normaal gesproken door mensen worden uitgevoerd. Bots worden bijvoorbeeld ingezet bij automatische chatberichten, maar bots kunnen bijvoorbeeld ook op social media acties uitvoeren: automatisch berichten plaatsen of reageren op berichten die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een IFTTT (If This Then That) methode noemen ze dat: als een bericht #rotterdam bevat, dan wil ik een reactie achterlaten.

Een automation service is een website die de mogelijkheid biedt zelf verschillende bots (automatische programma's) in te stellen. In de social media-wereld kan dat bijvoorbeeld een website zijn die tweets voor je inplant om op een later moment te versturen. Er zijn ook iets schimmigere automation services beschikbaar, zoals diensten die foto's liken namens jou of automatisch reageren op foto's die bepaalde hashtags bevatten. Ook volgen ze automatisch mensen die aan jouw voorwaarden voldoen.



Voorbeeld van de opties van een automation service voor social media

Een automation service heeft veel verschillende opties om uit te kiezen. Naast een automatische like of comment (vaak algemene dingen als emoticons of 'yeah!', 'nice!' en 'great!') kunnen ze ook automatisch volgen, ontvolgen en direct messages sturen. Daarnaast kun je instellen dat je op locatie wilt selecteren, op hashtag, op username of op een lijst met mensen. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat je al je volgers automatisch wilt liken, of alle mensen die op dat moment in Zandvoort zijn. Daarnaast kun je aangeven hoeveel likes je uit wilt delen: van 0 tot, zeg maar, oneindig.

Waar worden bots voor gebruikt?
Heel simpel: voor meer volgers en meer interactie. Hoe meer mensen jij volgt, hoe groter de kans dat deze mensen jou terug gaan volgen. Hoe meer likes jij weggeeft, hoe groter de kans dat mensen ook jouw foto's gaan liken. Ã"f je gaan volgen. Door dat geautomatiseerd te doen kost het weinig moeite en levert het veel op. Vaak kun je voor een paar euro per maand al een abonnement afnemen op zo'n dienst: met de juiste instellingen stromen de volgers al snel binnen. Voor veel influencers klinkt dat interessant, want merken werken graag met je samen als je een groot bereik hebt. Maar wat betekenen zulke bots voor de integriteit en authenticiteit van influencers?

De like-automaten van Instagram
Op Instagram gaat een hele wereld aan like-automaten schuil. Veel (nieuwe) influencers zijn niet tevreden met de snelheid waarop hun volgersaantal omhoog gaat - ze gebruiken dan een automation service om snel een hoop volgers te winnen. Daar zijn meerdere methodes voor: sommige mensen werken volgens het 'follow-unfollow'-principe. Hierbij volgen ze (met of zonder bots) in één keer een hele hoop mensen, om die mensen na een paar dagen allemaal weer te ontvolgen. Vaak blijven er dan wel een aantal nieuwe volgers aan de strijkstok hangen; de rest volg je na een paar weken of maanden weer opnieuw. Ook zijn er een aantal influencers die automatisch liken, volgen en reageren op bepaalde hashtags die voor hen relevant zijn. Doe je dat vaak genoeg, dan gaan mensen je vanzelf volgen.

Het is redelijk simpel om te kijken wie er in jouw Instagramlijst 'verdacht' gedrag vertoont: Bij het tabje 'likes' op Instagram kun je naar rechts swipen om naar het tabje 'Following' te gaan. Daar zie je de activiteit van jouw volgers van de laatste paar uur.

Deze influencer heeft bijvoorbeeld een like-bot aanstaan op foto's met #amsterdam. Alle foto's zijn de afgelopen uren gemaakt in Amsterdam en worden automatisch geliked.

Deze influencer heeft zijn bots aanstaan op hashtags als #fitness, #fitdutchie en #bodybuilding. De hele dag door worden automatisch dit soort foto's geliked.

Sommige mensen gebruiken bots teveel of niet op de juiste manier, waardoor zij door de mand vallen. Zo liken ze bijvoorbeeld compleet niet-relevante foto's, zoals deze Russische post:

Het einde van de automation services
Het einde van dit soort bots op social media komt steeds dichterbij. Niet alleen omdat steeds meer mensen er alert op zijn en het vervelend vinden, maar ook omdat Instagram er steeds meer aan doet om het te weren. Een aantal grote diensten zijn al afgesloten en volgers worden 'gehusseld', waardoor het moeilijker is te onthouden wie je als laatste gevolgd hebt. Een goed begin om authenticiteit te stimuleren en het spelletje weer gewoon 'echt' te houden. Want geef toe, het voelt toch een beetje als valsspelen...

Hopelijk helpt deze informatie je om een betere en gegronde keuze te maken als je met influencers samen gaat werken. Voor meer informatie over influencers en bots kun je altijd mailen naar : wie weet behandelen we jouw vraag tijdens het volgende Digital Spreekuur!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief