Dubbelcheck de PR, marketing of social media expert

Blog
Opinie
Jody Koehler
09-08-2011


Ik zit al een paar weken te stoeien met een gedachte en vandaag wil ik 'm even tegen jou aanhouden. Het is een ontwikkeling waar we steeds vaker mee te maken hebben. Laat ik het als volgt formuleren. Ik zie op dit moment in social media steeds meer persoonlijkheden die een te groot publiek hebben in verhouding tot hun ervaring of kwaliteiten. En voor de goede orde, het gaat mij hier vooral om de verhouding 'publiek' versus 'ervaring'. Niet om de personen in kwestie. Want hoe ontstaat zoiets? Er zijn professionals die online duizenden volgers hebben en hierdoor als autoriteit of expert beschouwd worden, maar die nog nauwelijks meters hebben gemaakt in hun vakgebied. Doe de oefening zelf maar eens.

De tweede laag
Kies een online persoonlijkheid (naar eigen smaak en keuze) en analyseer hem of haar eens zorgvuldig. Ga op zoek naar de informatie uit de tweede laag, dus kijk voorbij de Klout-score of het aantal 'likes'. Stel de vragen die voor jou relevant zijn. Bijvoorbeeld;- Op welk niveau heeft iemand eerder geacteerd?  Hoe zien anderen dat?- Hoe goed is hij in strategisch advieswerk? Of ligt de nadruk meer op tactiek?- Zijn er referenties van klanten?  En wat is de relatie tot die mensen? Vrienden, familie of puur zakelijk?- Was hij of zij betrokken bij cases die je kent? Welke rol speelde hij / zij?- Wat deed hij 5 jaar geleden? Al in het vak of nog op school?

Het kunnen allemaal relevante vragen zijn.. but let's be honest. Die informatie is soms lastig te achterhalen. En toch, als we praten over een autoriteit of expert dan is het wel een plicht om deze informatie te hebben. Laat ik dan toch maar, ter illustratie, één voorbeeld noemen; Gary Vaynerchuk. Iemand die de wereld van wijn en retail heel goed snapt, maar met zijn bureau Vaynermedia toch echt een nieuwkomer is. Hij haalt het qua ervaring niet in vergelijking met bureaueigenaren of senioren die 25+ jaar ervaring hebben. En toch is zijn publiek enorm (met 895.000 volgers op Twitter) en heeft hij een stem. Snap je wat ik bedoel? Waar sociaal bewijs of autoriteit offline een plek hebben, online zijn we nog altijd zoekende aangezien het spel te beïnvloeden is. En dat komt de kwaliteit van expertise niet altijd ten goede.

Autoriteit
Want waar kijken opdrachtgevers, HR managers, journalisten of PR professionals nog altijd naar als het gaat om een autoriteit of expert? Een blog met toeters en bellen, Peerindex score, badges, aantal volgers, retweets of de Twittergids notering? Ik noem dat informatie uit de eerste laag aangezien de factoren 'tijd' en 'content' een cruciale rol spelen bij het claimen van een positie. En veelal geldt: hoe meer van het één, hoe meer van het ander. Anno 2011 moeten we verder kijken. Due diligance binnen social media zeg maar. Als we praten over een PR, marketing of social media expert, dan speelt validatie van ervaring en kunde een rol. En eerlijk gezegd, die informatie vinden we lang niet altijd online.

Dubbelcheck een online persoon dus altijd. Een paar tips die je op weg zouden kunnen helpen:- Bekijk de informatie op LinkedIn eensWat is iemands achtergrond en ervaring? Waar zat iemand 3 jaar geleden? Zijn er referenties? En van wie? Kun je vraagtekens plaatsen bij die informatie? Kijk kritisch naar wat er staat.

- Analyseer het blogIk zie steeds vaker 'copy-cats' in plaats van 'content creators'. Let maar eens op hoe gemakkelijk 'experts' informatie overnemen van (inter)nationale bronnen zonder er echt iets aan toe te voegen. Zoals een visie bijvoorbeeld. Bekijk de laatste 10 posts eens en probeer deze te kwalificeren. En laat je niet afleiden door scores, nummers en badges.

- Bel of mail hem of haarHet eerlijke verhaal is dat je online niet alles kunt vinden. Soms is offline contact noodzakelijk om meer te weten te komen. Bel of mail hem of haar gerust en durf vragen te stellen. Je zoekt een expert, dus vraag door.

Heb jij nog tips om informatie uit die tweede laag te vinden, laat het hieronder weten. Ik ben zeer benieuwd naar je aanvullingen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief