Dubsmash, dé hype van dit moment

Blog
Opinie
Rachel de Koning
01-12-2014
Wie kent het eigenlijk nog niet? De grappigste playback filmpjes met de leukste teksten overspoelden vorige week mijn Whatsapp. Maar ook op internet blijft het niet achter. Ik hoef maar 'Dubsmash' in te tikken in Google Search en verschillende nieuwssites hebben deze app al als dé app hit bekroond. Ook Twitter wordt gebombardeerd met de leukste filmpjes. Tijdens het typen van deze blog vraag ik me dus stiekem eigenlijk al af of ik niet 'achterhaald' ben met deze post. Toch blijft mijn nieuwsgierigheid dit te boven en kan ik het niet laten iets dieper te duiken in deze nieuwe app. Waarom vind ik het zelf leuk? En wát maakt zoiets nou een hit? Het staat toch niet voor niets zo hoog gerankt in de Appstore hitlijsten?

Radiostations, BN'ers en nieuwssites doen zelf ook heel leuk mee. Radio 538 heeft afgelopen donderdag bekroond tot Dubsmash Donderdag en menig nieuwssite deelt de beste Dubsmash video's. Ik kan het niet laten om deze Dubsmash video's van BN'ers met jullie te delen. Vorige week kreeg ik mijn eerste Dubsmash video via Whatsapp binnen. En ik zeg eerlijk, wat is er nou leuker dan een grappig filmpje ontvangen van één van je vrienden zo midden op je drukke werkdag? Ik was verbaasd dat ik deze app nog niet kende. Hoe kon ik dit nog niet kennen? Ik moest deze app ook hebben. Is dat dé kracht van Dubsmash?

Hoe wordt zoiets een hit? Heel simpel zou je denken. Maar vaak schuilt achter een goede app heel wat denkwerk. Zo heb ik inmiddels geleerd door mijn vak en het medialandschap dat een goede app platformvriendelijk, gebruiksvriendelijk, betaalbaar, mooi (ja, uiterlijk doet er soms echt toe) én doelgroepbewust moet zijn. Research doen is dus key. Best veel waar je als App Creator rekening mee moet houden. Maar wat heeft Dubsmash zo'n hit gemaakt? Dit beantwoord ik puur uit mijn eigen ervaring met Dubsmash. Deze app is naast het bovengenoemde ook nog eens uniek, gedenkwaardig, leuk én gebruikers kunnen op een spontane en grappige manier communiceren met vrienden of familie (interactie dus).

Iemand zoals ik uit het communicatievak vindt het altijd leuk als er nieuwe ontwikkelingen zijn op communicatievlak. Een echte ontwikkeling is het uiteraard ook weer niet en nou kan ik dit ook niet het nieuwe communiceren noemen, zoals ik die titel voorbij zag komen op het internet. Toch vind ik het leuk om te zien dat bijvoorbeeld het appen via Whatsapp op deze manier wat 'persoonlijker' wordt. Het is toch wel iets nieuws; je ziet elkaar en het filmpje is kort, maar grappig. Anders dus dan bijvoorbeeld Facebook en Facetime.

Een hype is niet voor niets een hype. Het komt en het gaat weer. Geef ik deze app qua populariteit een week? Nee, deze app is leuk. Ik geef het een maand. Of is mijn conclusie een beetje bevooroordeeld, omdat ik het zelf ook gewoon leuk vind?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief