Dutch PR Awards tillen PR branche naar een hoger niveau

Of toch niet? Afgelopen donderdag waren wij met vier Coopr-collega’s aanwezig in het prachtige pand van Felix Meritus voor de uitreiking van de Dutch PR Awards van de VPRA. Wij waren namelijk genomineerd in de categorie Business to Consumer. Helaas ging de Zilveren Pauw aan onze neus voorbij. Maar waarom? We zijn nieuwsgierig. Niet omdat we slechte verliezers zijn, maar omdat we willen leren van onze concullega’s. Ik hoop dan ook dat de juryrapporten binnenkort zijn in te zien via de website van de VPRA ;).

De enige PR awards van Nederland

Ik ben vóór Nederlandse PR awards. Ik denk dat het ervoor zorgt dat we scherp blijven als professional. Het dwingt ons te kijken naar wat anderen doen. Waarom zij wel winnen. Hoe zij zich ontwikkelen. Hoe wij ons ontwikkelen. En hoe het vak zich ontwikkelt. Dat is meteen ook het meest interessant want ons vakgebied ontwikkelt snel. Waar ik twaalf jaar geleden nog een persbericht per post verstuurde met hier en daar een nabelletje als het enige PR-middelen, is een persbericht nu slechts een sluitstuk van een campagne.

Wat maakt een campagne awardwinning?

PR is véél meer dan mediarelaties. Disciplines raken met elkaar verweven, vullen elkaar aan en versterken elkaar. En PR is hierin belangrijker dan ooit tevoren. Wij zorgen voor inhoud en relevantie. Wij zijn de spiegel voor andere disciplines als het gaat om reputatie en vertrouwen. Een awardwinnende PR-campagne is er één die over de vertrouwde grenzen kijkt, die disciplines integreert. Die uiteindelijk zorgt voor een meetbare verandering in houding, of nog beter: in gedrag. We kunnen zoveel van elkaar leren. Een awardshow zou wat mij betreft een uitspatting van kennisdeling en vooruitgang van het vak moeten zijn. Mensen moeten verbaasd, vol energie en geïnspireerd naar huis gaan.

Realitycheck

Maar nu even de Nederlandse realitycheck. Zorgen deze awards er wel voor dat we scherp blijven en worden uitgedaagd? Zijn zij wel de vertegenwoordiging van de gigantische breedte van ons vak? Volgens de VPRA zijn deze awards een opstap om verdere mishandeling van het vak PR te voorkomen. Eerherstel moet er komen. Maar waar is het dan misgegaan? Die mishandeling ervaar ik niet. Ja, hooguit een beetje als ik zie dat tijdens deze awardshow de meer traditionele campagnes winnen. Dat ik niet van stomme verbazing van m’n stoel ben gevallen. En dat er weinig aandacht uitgaat naar campagnes die disciplines integreren en meer in de breedte werken. Deden we vorige week wel voldoende recht aan ons vak? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Lastig voor de jury

Natuurlijk is het lastig voor een jury om te bepalen wat de doorslag nou geeft in zo’n contest. Wat mij opviel aan de genomineerde cases per categorie is de diversiteit. De ene case is nauwelijks vergelijkbaar met de andere. Waar het vertrekpunt van de ene case een keiharde commerciële doelstelling is waar PR moet zorgen voor legitimiteit en relevante grond waarop gebouwd kan worden, vertrekt een andere case volledig vanuit de doelstelling een zo groot mogelijk bereik in de media te generen. Waar oordeel je dan op? Verandering in opinie? Gedrag? Wat is dan het belangrijkste criterium? Wat mij betreft is dat vernieuwing. Staat een case symbool voor hoe ver we zijn in het vak? De mensen die dáárachter zitten, die moet je in de gaten houden. Dát zijn de disruptors in PR.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!