‘Duurzaamheid is belangrijk, maar je moet er geen dagtaak van maken’

Blog
Interview
Bas Hakker
23-11-2023
Dick van der Lecq is een bekende verschijning in de bureauwereld. Hij was jarenlang directeur en partner bij ETCETERA, later ook CEO bij DDB Unlimited en bovendien iemand die nooit te beroerd was om het reclamevak een beetje op te schudden. Vaak stond hij ergens bij een van de duizenden prijzen, vakevents of andere feestelijkheden op een podium om zijn vakgenoten een spiegel voor te houden.
Sinds afgelopen zomer gaat hij van dat ‘opschudden’ trouwens echt zijn beroep maken. Na zijn vertrek bij DDB richt hij zich op zijn fotografiestudio én op zijn coachingbureau BoardSupporter waarmee hij bureaudirecteuren helpt met het runnen van hun business. 'Ik heb in de zomer even afstand genomen van het vak, maar daarna begon het wel te borrelen. Bij een event kwamen er verschillende bureaubazen naar me toe die zeiden: ‘We zoeken iemand die ons vers uit de praktijk kan adviseren. Inmiddels heb ik de eerste opdrachten, advies- en heissessies al achter de rug.’
 
Wat is zo’n beetje de rode draad waar die bureauwereld mee worstelt?
‘Dat is een lang verhaal, maar het heeft vooral met ondernemerschap te maken. Vaak hebben bureaubazen inhoudelijk veel verstand van het vak, maken de prachtigste dingen, maar het probleem is vaak het ondernemerschap. Op dat gebied komt er immers nogal wat op je af de afgelopen jaren. Het is vandaag de dag veel moeilijker om een bureau levensvatbaar te maken en houden dan tien jaar geleden.’
 
Logische vraag: hoe komt dat?
‘Het heeft veel met geld te maken. Vroeger hadden bureaus substantiële inkomsten uit media en opslagen op hun inkopen. Nu moeten campagnes korter en voordeliger, adverteerders noemen dat met gevoel voor eufemisme ‘smart budget’. Daarbij hebben adverteerders veel expertise in huis gehaald, niet in de laatste plaats de goed opgeleide procurement-managers. Bureaudirecteuren zijn vaak geen partij voor deze pitbulls wat leidt tot schrale honoreringsafspraken. Tel daar nog een bij op dat banken niet staan te springen om krediet te verlenen en dan weet je dat bureaubazen altijd op scherp staan en - zonder de hulp van een bureaunetwerk - stoeien met hun cashflow.’
 
Inhoudelijk worstelen bureaubazen ook met de vraag of je altijd moet meegaan met de focus op duurzaamheid en diversiteit?
‘Ik vind dat het op LinkedIn en in vakbladen teveel gaat over duurzaamheid en diversiteit. Dat zijn belangrijke thema’s, maar het leidt af van de fundamentele problemen, de bureauwereld die in de fik staat. Duurzaamheid en diversiteit zijn natuurlijk belangrijk, maar maak er geen dagtaak van.’
 
De volgorde is niet goed in jouw ogen?
‘We zitten in een ‘perfect storm’ met huizenhoge golven, de helft van de bemanning ligt in het water, en wij managers organiseren een kringgesprek over de herkomst van het teakhouten dek. Ik snap wel dat diversiteitsverhalen het goed doen op je socials, maar het mag weer wat vaker over het vak gaan. Op dat gebied liggen er immers voldoende uitdagingen waar we het over moeten hebben: margedruk, instroom talent, AI en de ‘waste in marketing.’
 
Want dat laatste is een probleem?
‘Natuurlijk, het zou veel vaker moeten gaan over het antwoord op de vraag waarom 96 procent van alle advertising niet of negatief wordt onthouden. Bureaus zouden gefascineerd moeten zijn door alle manieren om bij die 4 procent te horen.’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief