Een goed verhaal is het halve werk

Blog
Tips & Tricks
Tamara Vlootman
26-06-2014
Iedereen groeit er mee op: verhalen. Ze bieden troost, hoop, boezemen angst in en geven context aan gebeurtenissen. Ze bepalen, veel meer dan je daar bewust van bent, je mening over de wereld om je heen. Merken weten dat en willen niets liever dan jou een verhaal vertellen dat raakt en je aanspoort in actie te komen. Maar hoe doe je dat? Tijdens een bijeenkomst van Logeion over storytelling werden in ieder geval drie zaken duidelijk:

1 Een verhaal moet toegang bieden tot een herkenbare belevingswereld. Mensen zijn niet perfect, dus wil je een herkenning bieden, geef dan ook jouw fouten toe. Niet alleen de grove, ook de kleintjes. Neem mensen mee in het ontwikkelingsproces van jouw merk. Paulien schreef eerder al een blog over hoe gemakkelijk het is je online mooier voor te doen. Laat je er niet toe verleiden je menselijkheid te verliezen.

2 Messiness is the message. Bij het vertellen van een goed verhaal is de context essentieel. Probeer niet te snel, soms überhaupt niet tot de kern te komen. Nogmaals, verhalen moeten herkenning bieden, geen conclusie.

3 Zorg dat een moraal de feiten met elkaar verbindt; de rode draad van elk pakkend verhaal. Herinner je nog dat je werd voorgelezen in de klas? En dat aan het einde steevast het zinnetje kwam... "en de moraal van het verhaal"...En dat dan de hele klas de moraal opdreunde? Precies. Een essentieel onderdeel van een goed (PR) verhaal.

Verhalen bij Politie Rotterdam Rijnmond

Huib Schouten, projectleider bij de politie Rotterdam Rijnmond, was tijdens de Logeion bijeenkomst de enige spreker met een pakkend verhaal. Met als gevolg dat alleen zijn presentatie echt bij mij bleef hangen. Hij schroomde niet om emoties te tonen, gaf feitelijk nutteloze details toch weer en schetste zo een beeld, én zijn verhaal leidde had een moraal; echte dienstbaarheid (verwerkt in de slogan van de politie) gaat soms buiten het boekje om. Dit is zijn verhaal, zoals ik het mij herinner:

"Op een nacht ging bij ons de telefoon. We werden wakker in de nachtmerrie van elke ouder, het allerergste wat je kunt overkomen. Het was onze zoon. Hij zei: "pa, ik lig in het ziekenhuis". Dan staat je hart echt even helemaal stil. In een waas in de auto naar hem toe. Zijn kaak was gebroken en hij was er slecht aan toe. Toen hij met wat vrienden uit de kroeg was gelopen, zag hij dat een aantal herrieschoppers bezig waren fietsen in elkaar te trappen. Hij liep op ze af en toen gingen ze los op hem in plaats van op de fietsen. Op die bewuste avond was mijn collega X aan het werk. Een flinke vent, een oude rot in het vak. X hoef je niets te vertellen. En X heeft maling aan de regels die ik als projectleider bewaak. Hij kreeg de melding binnen dat er iemand in elkaar was geslagen en dat de daders op de vlucht waren. Al snel zag hij jongens lopen die aan het signalement voldeden. Hij stopte zijn bus en zei tegen die jongens dat ze mee moesten -zomaar iemand meenemen mag natuurlijk niet. Maar ze gingen mee en ze zijn aangehouden. Als projectleider zou ik zeggen; hé, dat heb je niet netjes gedaan. Maar als ouder, als burger, man! Wat was ik dankbaar dat die jongens gepakt zijn. Dat is wat ik bedoel met dienstbaarheid."

Huib slaagt erin duidelijk te maken waar het merk politie Rotterdam Rijnmond voor staat. Dit soort verhalen maakt de politie, een instelling die toch vaak lastig 'in de markt' ligt, een klein beetje toegankelijker. Misschien maakt het zelfs de parkeerboete van vandaag iets minder irritant.

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief