Een goede strateeg is nog geen goede woordvoerder

Blog
Opinie
Jos Govaart
09-11-2011

Het zal je gezegd worden als woordvoerder (m/v): "Ze heeft er niet zo'n zin in hè?"  Vrijwel elke doordeweekse avond luister ik op weg naar huis naar de Coen en Sander Show op 3FM. Ik zit dan ongeveer in mijn minst kritische houding. En toch raakte ik gistermiddag geïrriteerd door een mediaoptreden. Coen en Sander organiseren al een aantal jaren Het houten reclameblok :een verkiezing voor de meest irritante radio-commercial. Vandaag stond die van Plus (supermarkten) even in de spotlights. De PR-manager van Plus kwam aan de lijn. Je moet zelf maar even luisteren.

Inhoud niet altijd belangrijk
Uiteindelijk is wat zij in dit item zegt niet belangrijk voor mij. Natuurlijk, het is niet al te handig om zo schimmig te doen over de acteurs in de radio- en tv-spots. Maar dat kan gebeuren. Radio is echt een moeilijk medium. Wellicht viel het kwartje wat later, kan gebeuren. Ik geloof niet dat het een bewuste leugen was. Onhandigheidje hooguit. Verder doet ze inhoudelijk het meeste goed. Toch wringt de schoen ergens. Ik krijg geen sympathie. Ze geeft aan dat ze hartstikke blij zou zijn met het houten reclameblok als ze hem zou winnen. Dan komt Plus immers weer mooi in de publiciteit. Gelijk heeft ze. Maar toch, het komt niet fijn over. Een grap over de concurrent... Het blijft wel erg lang stil. Stond waarschijnlijk niet in de Q&A

Woordvoering is een vak apart
Daarom is woordvoering echt een vak apart. Een vak waarin je details kunt trainen. Een vak waar je echt beter in kunt worden. Maar je moet wel dicht bij jezelf zijn en blijven. Bij Coopr worden we ook -vooral bij nieuwe klanten- regelmatig gevraagd om woordvoering te doen. We doen dat in principe liever niet. Al zijn er altijd mitsen en tenzij's. Als een klant ons toestaat -wat we graag hebben-  dat we echt onderdeel zijn van het interne team, dan kan het soms. Als je de weg intern kent en je bent bekend met anekdotes, dan is het bespreekbaar. Maar liever kiezen we iemand binnen de organisatie. Waarbij je afhankelijk van onderwerp en media best verschillende keuzes kunt maken.

Goede en geloofwaardige woordvoering vereist ook humor en sensitiviteit. Natuurlijk heb jij als woordvoerder zelf een agenda en wil je zelf iets vertellen. Maar zorg wel dat het natuurlijk overkomt. Verdiep je in het programma waarin je verschijnt en pas je wat aan, aan de sfeer van het programma. Ook met speelse humor kun je zelf je eigen agenda bewaken.

Je kunt alle mogelijke vragen wel in een Q&A gaan gooien. Maar helpt dat je echt? Ik zeg niet dat ze onzinnig zijn. Op sommige vragen moet je heel zorgvuldig zijn met wát je zegt omdat er soms zwaarwegende belangen spelen. Bij een radio-item zoals gistermiddag is je Q&A niet je beste hulpmiddel. Dat is je eigen lenigheid in gesprekken, je eigen improvisatievermogen, je eigen humor. En dát is heel moeilijk trainbaar. Al ben je strategisch nog zo sterk, dat maakt je nog niet meteen een goede woordvoerder.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief