Een jaar later... De 7 gewoontes van een succesvolle pr-leeuwin!

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
18-12-2012

Ongeveer 2 jaar geleden zat ik nog heerlijk in Mexico-Stad. Ik liep daar stage op de Nederlandse Ambassade en tegelijkertijd genoot ik intens van het weer, de cultuur en het heerlijke eten. Alles was relaxt en onbezorgd, wetende dat bij terugkomst mijn onbezorgde studentenleven voorbij was. Alles zou veranderen en alles is veranderd! Ik werd pr-consultant bij Coopr en vanaf toen hebben jullie alles kunnen volgen via dit blog: Voor de leeuwen in pr.  Alle ups-and-downs heb ik met jullie gedeeld, zoals de leermomenten van de downs en de successen van de ups.

1 jaar later...
Vandaag, bijna een jaar geleden is tijdens mijn beoordelingsgesprek gebleken dat Coopr nog steeds blij met me is (gelukkig) en dat ik nog een jaar mag blijven (whoop whoop)! Het afgelopen jaar heb ik natuurlijk veel geleerd, maar hoe houd ik mezelf up to date in de wereld van pr? Dagelijks lees ik online artikelen op bijvoorbeeld PR Daily Europe. Dit blog leest vlot omdat ze veel top 5 of top 10 lijstjes delen over onderwerpen als pr, social media, marketing en communicatie.

De 7 gewoontes van een pr-professional
Zo ook vandaag. Ik stuitte namelijk op een wel heel toepasselijk artikel: 7 habits of highly successful PR people. Ik pakte mijn beoordelingsformulier erbij en wat blijkt. Amanda Miller Littlejohn, de schrijver van het stuk heeft een opsomming gemaakt van precies de punten waar ik dit jaar echt veel van heb geleerd. Tegelijkertijd zijn het dus ook puntjes waar ik nog beter in moet worden wil ik succesvol blijven. De zeven gewoontes van een succesvol pr-man/vrouw volgens Amanda zijn:*

  • Wees proactief; "Smart PR pros create opportunities." En dat is zeker waar. Nooit stilstaan! Daarbij krijg je meer credits als je de klant voor bent met een leuk idee.
  • Resultaatgericht werken; onthoud altijd het doel van je klant, wat hoop je te bereiken? Je kan een mooi pr-plan opgezet hebben, maar wat uiteindelijk voor de klant telt en waar jij als pr-professional op wordt afgerekend is het (eind)resultaat.
  • Stel prioriteiten; Belangrijke dingen eerst afhandelen daarna de bijzaken, maar hoe manage je dat als iedereen tegen je zegt: "het is echt heel belangrijk en het moet z.s.m. af?! Na een jaar kan ik zeggen dat je vanzelf wel merkt welke opdrachten prioriteit hebben en welke minder.
  • Win-win; probeer bij samenwerkingen met andere partijen altijd zo te werken dat je er beide profijt van hebt. Zo besteden wij hele technische dingen wel eens uit. Bijvoorbeeld als we een idee hebben voor het maken van een Facebook applicatie. In samenwerking met een andere partij proberen we dan de klant optimaal te bedienen en op deze manier hebben we ook extra werk gegenereerd.  
  • Ken de wereld van je klant; Heel belangrijk punt dit. Ik heb dit gemerkt tijdens het pitchen voor verschillende klanten.  Je wilt niet met je bek vol tanden staan dus zorg je dat je goed bent voorbereid. Dit betekent dat je de wereld om je klant goed moet kennen. Lees je dus in, altijd!
  • (goede) Samenwerking; PR doe je niet alleen. Zeker tijdens grote pr-campagnes ben je vaak afhankelijk van verschillende mensen van verschillende disciplines. Denk aan marketing afdelingen, graphic designers, promo- en reclamebureaus etc. Zonder een goede samenwerking met hen kan een campagne helemaal de mist in gaan. Nu heb ik zelf een aantal keren samen gewerkt met een reclamebureau en geloof me: dan zie je pas hoe dun de lijn is met pr.
  • Blijf scherp; Zeker in de tijd van social media moet je als pr-professional altijd up to date blijven. Ik mag dan net klaar zijn met school, maar eigenlijk houdt het leren nooit op. Zeker in dit vakgebied niet. Een van mijn doelen in 2013 is daarom ook meer de deur uit te gaan om hopelijk inspirerende workshops en/of lezingen bij te wonen.  
  • * Eerste bron: Stephen Covey's seminal work, "The 7 Habits of Highly Successful People".

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief