Een klein beetje aandacht is de beste PR!

Blog
Opinie
Jos Govaart
21-06-2012


Vanmorgen maakte het CBS bekend dat het consumentenvertrouwen het ab-so-lute dieptepunt bereikt heeft. Consumenten hebben geen vertrouwen meer in de politiek en economie en houden ook hun hand op de knip. Hoewel ik absoluut geen econoom ben, denk ik dat algemeen vertrouwen en hoop van invloed zijn op consumentengedrag. Kijk naar België. Daar heeft men sinds dat men daar weer een regering heeft, weer enigszins vertrouwen in de economie. Toen Obama aantrad in de VS was de hoop ook groot. Optimisme kan veel betekenen. Maar met alleen praatjes kom je er niet. Gelukkig zijn er bedrijven die elke dag bewijzen dat ze het vertrouwen waard zijn.

Ik heb een grenzeloos vertrouwen in ondernemers die met plezier aan de slag gaan voor hun klanten. Vooral die ondernemers die iets beginnen omdat ze uit hun eigen ervaring vinden dat iets er moet komen, of dat iets beter moet. We hebben bij Coopr de eer om voor een aantal van dat soort mensen en bedrijven te werken. Een mooi voorbeeld daarvan is Coolblue. Coolblue is een cross-channel retailer die ruim 170 gespecialiseerde webshops heeft. Zij doen dagelijks hun best doen om hun klanten een glimlach te bezorgen.  Dat zit in een heleboel kleine dingen. Zo is Coolblue het bedrijf dat het snelst en vaakst reageert op vragen via Facebook. Voor nieuwe producten worden video's gemaakt zodat je ziet hoe een product er uit ziet. Maar er zijn meer zaken die communiceren. Kijk maar eens naar de algemene voorwaarden of de doos bijvoorbeeld.  Mensen praten over al dat soort ogenschijnlijk gewone dingen. Dat is voor mij ook ware PR.

Er zijn meer bedrijven die zo werken. Zo hoorde ik onlangs bij de BNR Klantenshow dat de directeur van Landal GreenParks elke week random een aantal gasten belt die in een van zijn parken zijn geweest. Of zij hun bezoek nu met een 3 of 9 hebben gewaardeerd maakt niet uit. Dat belletje is oprechte aandacht, bedoeld om de dienstverlening te verbeteren. Ik weet zeker dat die aanpak werkt en leidt tot herhaalbezoek en gesprekken aan de koffietafel.

Twee jaar geleden had ik een mooie ervaring met Weekendjeweg.nl. Ik was me aan het oriënteren op een weekendje weg met mijn vriendin. Ik dacht aan een Belgische plaats ofzo. Een medewerker van Weekendjeweg.nl zag mijn tweet en vroeg mij wat ik belangrijk vond en vroeg of zij mij mochten mailen. Op basis van mijn antwoord kreeg ik binnen een uur een aantal suggesties door. Daar zat een briljante locatie in Maastricht bij. Daar heb ik geboekt, voor meer geld dan ik van plan was. Een paar keer later parkeerden wij onze auto bij dat mooie koetshuis. We werden superhartelijk ontvangen, hoefden geen papieren te laten zien omdat de gastheer al precies wist wie wij waren. Hij had gezien dat ik veel met muziek luisteren bezig was en had speciaal daarvoor een nieuw iPod dock aangeschaft voor in onze kamer. Of dat verhaal nu helemaal klopt, weet ik ook niet, maar het gaf mij een goed gevoel. Ik heb toen een aantal tweets over mijn enthousiasme de lucht ingeslingerd. Omdat ze bij weekendjeweg.nl iets heel simpels heel goed begrepen. Ze gaven me een beetje aandacht en hielpen me echt. De bedrijven die dat simpele principe goed begrijpen en tot in de vezels doorvoeren zijn de echte winnaars van deze "crisisperiode".

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief