Een nieuwe jas voor Instagram

Blog
Opinie
Noortje Kleijnen
12-05-2016
Oh jee. Het uiterlijk van Instagram is veranderd. Even stond de wereld op zijn kop: waar is dat oude vertrouwde polaroid-look-a-like icoontje gebleven? Die is er nog wel, maar voorzien van een volledig nieuw design. De retro-look maakt plaats voor hippe kleuren en een rustiger uiterlijk. Na de negatieve reacties op de berichtgeving van het algoritme, zorgde ook dit nieuws voor de nodige opschudding op het internet. In de eerste plaats omdat we daar nou eenmaal graag onze mening verkondigen. Daarnaast blijven we gewoontedieren; de polaroidcamera die je iedere dag vol spanning (20 keer) aanklikt uit pure nieuwsgierigheid is niet meer.

Uiteenlopende reacties
Ik was bijzonder benieuwd naar alle reacties en ophef, en Twitter is dan mijn grote vriend. De reacties daar liepen behoorlijk uiteen: van 'ik moet even wennen' tot 'lelijker dan lelijk'. Mijn feed vertelt dat Instagrammend Nederland niet erg gelukkig is met de verandering, hoewel dat volgens Coosto wel mee lijkt te vallen: 10% van de 'Instagram update' berichten worden daar als negatief genoteerd, 9% is positief. Opvallend in alle reacties is de vergelijking met een Microsoft Powerpoint layout (hij lijkt wel, dat kan ik niet ontkennen).

Getting serious
Wat me ook opvalt zijn de reacties van media, reclame en creatieve bureaus: die zijn veelal positief en refereren naar de rust die de layout nu uitstraalt. Het nieuwe uiterlijk van de app is eenvoudig met veel wit- en grijstinten. Een bewuste keuze om zo foto's, kleuren en video's meer te laten opvallen. En wat mij betreft is dat een logische, want waar Instagram ooit begon als 'leuke plaatjes plakken met een mooi filtertje', is het nu uitgegroeid tot een van de grootste social-mediaplatformen. Dat vraagt om een serieuzer uiterlijk waar het nou eenmaal om de visuele content draait.

Instagram wordt volwassen
Dat is precies de ontwikkeling waarvan ik benieuwd ben of die gaat komen: wordt Instagram hiermee nog serieuzer? Een paar maanden geleden konden we ineens adverteren (vielen we ook over). Nu is het algoritme veranderd (nog meer ophef) en na een complete restyling van het design kunnen we er wat mij betreft niet meer omheen: Instagram is volwassen geworden.

En wat ik persoonlijk van het nieuwe logo vind? Ik ben niet zo'n fan van roze. Maar ach, gewoontedier als ik ben, ben ik na een dag al wel gewend.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief