Een ode aan Blue Monday

Blog
Opinie
Jos Govaart
20-01-2014

Elke dag kijk ik wel een keer naar de feed met de zoekopdracht "pr-bureau". Vandaag kwam daarvoor een bericht over "Blue Monday" naar voren. Twitter bleek eens te meer het prozacmedium van Nederland. Wannou Blue Monday. Wat een onzin. Ik voel me goed kiplekker en ik heb er vooral #zinin. Maar wat vooral bleek. Dat Blue Monday is maar een versinsel. En niet zomaar een verzinsel. Nee het was weer eens een verzinsel van een pr-bureau. En dat is blijkbaar slecht nieuws.

 

Even terug naar Blue Monday. Wat houdt het ook alweer in? Het is een maandag waarop we ons massaal en ultiem belabberd voelen. Belabberder dan dat voelen we ons in het hele jaar niet. Hoe het komt?
 

Wikipedia zegt dit over deze lumineuze formule: Hierin is W een maat voor het weer, D voor de schulden, d voor het maandelijkse salaris, T voor hoe lang geleden het kerst was, Q staat voor hoe goed men nog de goede voornemens volhoudt, M voor het motivatieniveau en N voor het gevoel om actie te ondernemen.


Formule zonder eenheden
En deze formule is dus bedacht door pr-bureau Porter Novelli, in opdracht van Sky Travel. De academicus Cliff Carnall was de geestelijke vader van de formule. Hij zou betaald zijn door het bureau om dit verhaal te brengen zodat Sky Travel daar op in kon haken. Nou en! Echt een hele dikke nou en. Ik vind het slim gevonden. Want waar gaat het nou om? Om vakanties. En wanneer denk je aan vakantie. Juist als je er aan toe bent. Niet echt om een oorlog of ander onrecht.. Er is niemand die slecht wordt van het bedenken van Blue Monday. Toch haast twitterend Nederland zich om te vertellen dat Blue Monday onzin is en men zich helemaal oki-do-ki voelt. Tsja. Ik zie liever het sympathieke van het idee in. Ik vind het nog steeds creatief. Er is meer aan gedaan dan het zomaar uitroepen van een dag voor op de issue of inhaakkalender. Ik had vroeger dikke onvoldoendes voor wis-natuur en scheikunde. Zelfs ik weet dat een formule zoals die van de Blue Monday wel onzin moet zijn vanwege het ontbreken van eenheden. Dus wie de formule serieus nam, is ook gewoon een beetje dom, niet? Het is een slim pr-idee geweest wat nog steeds voor gigantisch veel buzz zorgt. Eigenlijk zonde dat Sky Travel niet meer bestaat.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief