Een (pers)evenement organiseren, kan dat alweer?

Blog
Opinie
Anouk Schepers
16-07-2020
Een persevenement, een gezellige borrel of een publieksactivatie. Bij het tikken van plannen voor onze Brand PR klanten is een contactmoment met redacteuren, influencers of de consument eerder regel dan uitzondering. Live interactie met de doelgroep brengt een merk tot leven, en is een belangrijke manier om aan je relatie met de media te bouwen en relevantie te tonen. In de afgelopen maanden moesten we soms creatief zijn en stonden we nog vaker gewoon even stil. De pauzeknop werd flink ingedrukt, maar gelukkig kwam daar het verlossende woord: vanaf 1 juni mochten we weer los.
Ben je gek?
Diezelfde dag nog hingen we aan de telefoon met onze klant Hyatt Regency hotel in Amsterdam. "Jongens, we mogen weer. Wij stellen voor om een persborrel te organiseren bij jullie op het terras. Dat gaat ook weer open toch? Laten we doorpakken en verder bouwen aan de naamsbekendheid van restaurant Mama Makan in Amsterdam, waar we voor de coronacrisis al zulke mooie resultaten op aan het boeken waren.” Klant: "Ben je gek geworden? Durven mensen dit wel? Zijn wij dan wel verantwoord bezig? We mogen echt maar 18 mensen op het terras ontvangen. Is dit niet killing voor ons imago?”

Maar toch, aan alles voelden we dat het een momentum was dat we moesten pakken. Dus we klommen in de pen, nodigden wat bevriende influencers uit voor een Welcome Back-party en bij Mama Makan ging de barbecue aan en werden de cocktails klaargezet. Groot succes, iedereen happy om elkaar - op afstand - weer te zien en Hyatt blij met alle aandacht die er door de gasten werd besteed aan het Mama Makan Terrace Happy Hour. En dat alles op 3 juni, twee dagen nadat de deuren weer open mochten. Doordat het Hyatt letterlijk de eerste was die deze influencers een uitnodiging stuurde, ging er een flinke social buzz rond en zag het restaurant datzelfde weekend nog de boekingen stijgen.

Ook Janneke Broekkamp, founder van Jann events is enthousiast: "Na weken van thuiswerken en ZOOM meetings willen mensen weer - op veilige afstand - samenkomen. De behoefte om ‘live’ interactie aan te gaan is menselijk en kan naar mijn idee niet vervangen worden door hybride of online events. Met een live event creëer je ook weer veel content om jouw merk online levend te houden. Iedereen wilt graag laten zien dat ze weer bezig zijn, dus deelname aan een event wordt met liefde gedeeld en gepost!”

Persoonlijke connectie met je doelgroep
Vanochtend zat ik in een call met een klant om de plannen voor hun nieuwe campagne te bespreken, en ook daar kwam het idee weer aan bod: we stellen voor om een launch party te organiseren op de dag van de campagne lancering. Opnieuw zag ik twijfelachtige gezichten. Weet je zeker dat we als merk deze verantwoordelijkheid kunnen dragen? En dat de mensen erop zitten te wachten?

Wij denken van wel. Hoewel we adviseren om de richtlijnen vanuit het RIVM nauwlettend te volgen, zodat er bijvoorbeeld altijd 1,5 meter afstand gehouden kan worden, zien we vooral de wil en behoefte van mensen om weer bij elkaar te komen. Janneke: "Juist nu als merk deze behoefte erkennen maakt je uniek en relevant, omdat niemand die eerste stap durft te zetten. Uiteraard is het belangrijk om hierbij je verantwoordelijkheid te laten zien door het compleet corona-proof te maken.”

Kan het alweer?
Dus een persevenement organiseren, kan dat alweer? Wij zeggen volmondig JA. Juist nu (ik kan niet geloven dat ik deze woorden zojuist op papier zet...) is het belangrijk om te investeren in je relaties en te laten zien dat je als merk nog steeds relevanter bent. Janneke: "De kracht van ‘live’ events zit hem in de sfeer, energie en non-verbale communicatie die voelbaar is wanneer mensen samenkomen. Een live event maakt emoties los die online niet te activeren zijn. Daardoor komt een merk tot leven en wordt de connectie met de doelgroep veel persoonlijker.” Gegarandeerd ben je een van de eerste en toon je lef, zonder geloofwaardigheid te verliezen. Want we mogen weer, en daar worden wij in ieder geval heel blij van!