Eigenschappen van een goede PR adviseur

Blog
Opinie
Jody Koehler
27-02-2012


Adviseren is een kunst, geen wetenschap. En dit betekent dat de meeste PR adviseurs of consultants de vaardigheden van adviseren tijdens hun loopbaan zullen moeten leren. En dat gaat vanzelfsprekend gepaard met vallen en opstaan. Geen enkele adviseur start een samenwerking met een klant direct op een basis van 100% vertrouwen (wat in mijn ogen het hoogst haalbare is). Een PR adviseur moet, over tijd, vooral ook het recht verwerven om te mogen adviseren. De meeste klantrelaties zijn in eerste instantie namelijk gebaseerd op een stukje dienstverlening. Pas veel later zal de diepte van de persoonlijke relatie toenemen  en wordt er vertrouwen gewonnen.

Een goede adviseur
Adviseren is dus ook nooit een volledig logisch proces, maar eerder een duet tussen adviseur en klant. En om succesvol te zijn, zijn bepaalde eigenschappen van een adviseur van cruciaal belang. Ik som vandaag kort 15 eigenschappen op van, zoals ik het persoonlijk zie, een goede adviseur. Hij of zij:

1. Is een goede luisteraar,2. Is consequent,3. Helpt klanten denken en zaken vanuit een nieuw perspectief te bekijken,4. Probeert niets op te dringen,5. Corrigeert op een vriendelijke manier,6. Ontziet de klant, maar spreekt wel de waarheid,7. Focust op de relatie en de lange termijn (niet alleen het huidige probleem),8. Biedt keuzes en doet aanbevelingen,9. Laat de klant zelf kiezen,10. Staat aan de kant van de klant,11. Heeft een goed geheugen en onthoudt alles,12. Heeft gevoel voor humor (om te neutraliseren),13. Laat de klant zich prettig en op z'n gemak voelen, 14. Acteert geen rol,15. Is slim op een andere manier dan de klant.

Dat zijn kort een paar eigenschappen die ik vind horen bij 'een goede adviseur'. Wat zou jij aan deze lijst willen toevoegen? Of juist willen weglaten? Laat het hieronder weten.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief