Elk pr bureau doet online PR én offline PR

Blog
Opinie
Jody Koehler
20-09-2011


Regelmatig krijgen wij als PR bureau de vraag of wij naast online PR ook offline PR doen. Onze eerste reactie is dan altijd: 'Huh? Menen ze dat nu echt serieus?' Natuurlijk doet Coopr naast online PR ook offline PR! Sterker nog, voor 75% van onze klanten doen we (ook) offline PR. Alsof die werelden anno 2011 nog los van elkaar te zien zijn? Op sommige deelgebieden, ja natuurlijk. Maar geen enkele offline PR campagne beperkt zich uitsluitend tot de offline wereld. Verhalen, nieuws en informatie landen niet uitsluitend op papier of op het internet. Het is overstappen, kruisen, kantelen, etc. Hierdoor doet elk pr bureau zowel aan online en offline PR.Vroeger was er een verschil
Toen ik 10 jaar geleden in de PR rolde (want zo gaat dat natuurlijk vaak), bestond er nog een verschil tussen offline en online PR. De werelden kon je nog los van elkaar zien. Natuurlijk waren er websites, fora en blogs, maar vanuit PR zagen we nog twee aparte disciplines. Laat staan dat een klant vroeg om een online PR campagne. Nog even kort, vanuit nostalgisch oogpunt, het verschil tussen off- en online PR:

Offline PR, ook wel traditionele of klassieke PR genoemd, maakt gebruik van tactieken als mediarelaties, PR stunts, spreken tijdens congressen en het uitsturen van persinformatie. Het voornaamste doel is voor veel partijen het realiseren van publiciteit in printuitgaven.

Online PR, ook wel PR 2.0, digital PR of nog moderner social PR, genoemd is gericht op het bereiken en beïnvloeden van het online publiek. Het voornaamste doel is het genereren van buzz op blogs, fora en sociale netwerken. Veelgebruikte tactieken zijn social media releases, blog posts en de inzet van video.

Moderne PR adviseur
Op dit moment zijn de lijnen tussen beide disciplines dusdanig dun, dat er eigenlijk geen sprake meer is van offline of online PR. In elk PR plan tref je tegenwoordig on- en offline tactieken. Het is ook de taak van de moderne PR adviseur om hierover te kunnen adviseren. Weet je nu feilloos de nieuwste printmagazines te noemen, maar zegt Google+ je helemaal niets. Oef.. solliciteer dan asjeblieft niet bij Coopr. Onze klanten krijgen en willen namelijk goed offline én online PR advies.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief