Ello: wat verkies jij? Anti-commercialiteit of vrienden?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
09-10-2014
Jeeeej. Ik zit op een nieuw platform 'Ello'. De belofte: reclamevrij sociaal netwerken. Hear, hear, I like it! Hot, hip & happening. By invite only. Wat een verademing tussen alle sociale netwerken die hun verdienmodel boven het belang van de gebruikers lijken te verkiezen. Maar is dat wel zo? Ligt het 'probleem' van social media wel bij de vercommercialisering? Wat verkies jij? Een advertentievrij netwerk met onbekenden of een commercieel platform waar je echte vrienden zitten?

Massacommunicatie
Vercommercialiseerde content, advertisement, invites voor games. Niemand die er echt blij van wordt. Maar de 'adverteerder' moet wel want de oude media hebben minder impact. Online kanalen als Twitter, Instagram en Facebook moeten wel, want anders vallen ze om. Van lucht kunnen de mensen achter de schermen niet leven niets is gratis.

Vriend of vreemde?
Ooit zei ik in een radio-interview heel overtuigd dat het sociale netwerk 'Ping' van Apple zelfs met een X percentage van het Apple gebruikers een succes kon zijn. Persoonlijk geloof ik nog steeds in de kracht van online niches en communities, in het geval van 'Ping' was de muzikale interesse de gemeenschappelijke deler. Maar bij (grote) organisaties draait het toch om het bereiken van de massa. En laten we eerlijk zijn, het is leuker om ergens te zijn waar je veel interactie hebt, reactie krijgt op wat je post dan dat je dit niet hebt. Ook als privégebruik. De vraag is alleen vind je het leuker om likes te krijgen van mensen die je al kent of vind je het net zo fantastisch -of misschien nog wel leuker- om die te krijgen van vreemden?

Vrij internet voor de internetters
Ello heeft een pure belofte: geen reclame. Een sociaal kanaal, voor de echt sociale gebruiker. Als verdienmodel heeft Ello het betalen van een klein bedrag voor (extra) features. Hiermee houd je het kanaal 'schoon'. In een andere discipline, maar wel een vergelijkbaar gedachtegoed pakken ze het op dezelfde manier aan. MEGA heeft betaalde accounts voor meer opslag. Hiermee beloven ze content niet door te verkopen, te versleutelen en geven ze veel opslagruimte. Een slim verdienmodel zonder dat dit het gedachtegoed vernietigt. MEGA levert een duidelijke toegevoegde waarde, Ello moet het voorelkaar krijgen een dusdanige waarde toe te voegen voor gebruikers dat ze ervoor willen betalen.

Sociale bevrediging
Bij een MEGA heb je er ook direct profijt van, maar wat heb je aan een social media kanaal waar geen vrienden, maar wel vreemden zijn? De puriteinse belofte van platforms als een Ello klinkt namelijk wel heel aanlokkelijk, maar in de regel zijn het ook de kanalen waar je directe vrienden niet actief zijn. Je nodigt zelf mensen uit, zullen dit eerder vakgenoten zijn of directe vrienden? N=1. Heb ik zelf enorm de drang om contacten te leggen met vreemden? Niet per se. Voor mij persoonlijk is een reactie van een directe vriend of vriendin dan ook waardevoller dan van een vreemde. Behalve als er toch onverwachts een gemeenschappelijke interesse is, iemand een interessante en verrassende opvatting heeft of oprecht enthousiast is over dezelfde dingen. Hoewel vercommercialiseerde content en advertisement de lol van het sociaal netwerken aardig kunnen verpesten, zijn veel mensen toch liever actief op een 'sociaal verpest kanaal' waar wel veel directe vrienden zitten dan op een kanaal waar ze relatief weinig uithalen.

Het omslagpunt dat een kanaal van underground naar massa gaat ligt in de activiteit van de gebruikers. Hoe warmer het contact op de kanalen en hoe intensiever de interactie, hoe vaker je terug wilt komen voor meer. Facebook is erg commercieel, maar staat niet stil. Het wordt makkelijker reclame uit te filteren, je kunt zelf bepalen op welke manier je het gebruikt en hier zit toch nog steeds de 'doorsnee' consument. De vraag is ook hoe lang een Ello zijn puriteins gedachtengoed vast kan houden. Op Twitter waren in de begintijd ook alleen de vrije denkers en puristen actief. Oké, het kanaal had niet dezelfde belofte als Ello, maar zodra de massa overstapt, verandert er toch iets.

Ieder kanaal zijn functie
In the end kun je alle 'social' kanalen een eigen functie geven. Voor mij heeft Facebook de functie van veredelde RSS-feed en hier volg ik mensen die ik ook IRL ken. Op Instagram is de gemeenschappelijke deler fotografie, maar mis ik mijn echte vrienden. Wat wordt het voor Ello? Het trekt nu early adopters aan en zowel qua look & feel als posts gaat het richting de creatieve (design) hoek. Of Ello het magische omslagpunt bereikt -en het gedachtengoed weet te bewaken- dat is een kwestie van tijd. Wie niet waagt, wie niet wint. Bovendien; de URL van het netwerk is niet voor niets Ello.co, je moet dus ook wel een beetje gek zijn om er actief op te zijn.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief