Elon Musk moet gewoon weer aardig doen op zijn eigen verjaardag

Blog
Opinie
Bas Hakker
05-10-2023
Eerst was hij briljant en later werd hij gek. Ooit vertelde een baas mij iets bijzonders. Hij had een afspraak met best een belangrijke gast, maar regelde dat een collega de afspraak deed. ‘Het is een beetje een leraartype en ik zou hem maar afschrikken met mijn grote mond en dure pak. Dat kan beter iemand anders doen want hij zal van mij schrikken’. Aan dat moment moet ik regelmatig denken als ik Elon Musk zo tekeer zie gaan over hoe woke en erg de wereld is en dat je niets meer mag zeggen van de linkse medemens.
Elon Musk houdt er een… bijzondere PR-strategie op na. Hij gebruikt X namelijk om al zijn ideetjes de wereld in te slingeren. Die ideetjes zijn van oudsher een tikkie aan de rechtse kant en daardoor voelt niet iedereen zich meer zo thuis op het ‘medium’. Regelmatig komen er dan ook X’jes voorbij van mensen die het niet langer trekken tussen mensen die hun politieke opvatting niet delen zoals onlangs nog Claudia de Breij. Vaak hebben ze inhoudelijk moeite met de meningen van Musk, maar ze voelen zich ook niet zo veilig meer aangezien Musk pleit voor redelijk onbeperkte vrijheid van meningsuiting.
 
Stel nu dat de mensen van X mij zouden vragen om wat media-advies. Zo van Bas, jij maakt die nieuwsbrief voor Coopr samen met Jos plus een podcast en je spreekt wel eens iemand. Wat zou jij ons adviseren? Goede vraag:
 
1. Maak er een krant van
Dat zou mijn eerste tip zijn. Het gaat bij social media altijd om de grote vraag: wat mogen mensen wel en niet zeggen op het platform? Hanteren platforms alleen de wet als norm of zorgen ze ervoor dat ze echt baas in eigen huis zijn? Alle platformen worstelen daarmee, maar er ligt al een prima sjabloon klaar hoe je dat zou kunnen aanpakken: een redactiestatuut. Elke krant heeft op een stoffige plank een paar vastgeniete velletjes liggen waarin wat werkregels staan. In dat document staan wat afspraken waar de verhalen aan moeten voldoen; hoor- en wederhoor, meerdere bronnen, journalistieke onafhankelijkheid, dat werk. Columnisten kunnen ver gaan, maar de hoofdredacteur is eindverantwoordelijk. Als iemand het niet eens is met de verhalen dan kan hij of zij een klacht indienen bij de Raad voor de Journalistiek. Dat is een prima basis voor de platforms om de verantwoordelijkheid te nemen over de verhalen die verschijnen. Kunnen ze meteen stoppen met die smoes dat ze een doorgeefluik zijn en geen medium. 
 
2. Doe eens aardig tegen jouw klanten
Er is helemaal niks mis met een mening, maar als die mening invloed heeft op jouw werk dan is dat niet zo handig. Stel dat je een verjaardag organiseert voor jouw familie. Dan haal je wat lekkere taart, de favoriete drankjes van jouw familieleden en worstenbroodjes. Als ze er zijn, pak je de jassen aan en stel je aan iedereen wat vragen over hoe het leven gaat. Het zou toch raar zijn als je mensen uitnodigt om te vertellen dat ze allemaal dom zijn en dat hun meningen verkeerd zijn. Mensen komen dan nog één keer om het spektakel mee te maken, maar uiteindelijk zouden ze zich superonveilig voelen. Het is natuurlijk heel raar als je de helft van jouw achterban (iets minder waarschijnlijk inmiddels) wegjaagt? Dat je tegen mensen zegt die al jaren een trouwe bezoeker zijn: tegen jou doe ik net zo lang onaardig totdat je weg bent. En wij maar denken dat we alleen in Nederland onaardig doen tegen klanten. 
 
3. Bedenk een verdienmodel voor fans
Als ik naar de goede marketingstrateeg Robert Rose luister dan gaat het heel lastig worden om geld te verdienen met advertising bij X. Helemaal nu adverteerders in een onveilige context terechtkomen, niet gedekt door de baas. Je zou dus toe moeten naar een plek waar gebruikers betalen voor contact met andere mensen waar ze iets aan hebben. Betalen voor dat vinkje is dus niet zo’n slecht plan, maar dan moeten die mensen wel kwaliteitsbereik ervoor terugkrijgen.  
 
4. Zet mensen in de directie die wat meer openstaan voor andere meningen
Natuurlijk moet Elon Musk lekker zichzelf blijven dus dan zou het lastig worden om X te leiden. Het beste zou het zijn als hij iemand naar voren schuift die het niet altijd met hem eens is. Dat zou toch verfrissend zijn? Inderdaad, zoals de man die ooit iemand anders naar voren schoof omdat hij wist dat hij die persoon zou afschrikken. Als je een jaar of veertig, vijftig rondloopt op de wereld dan weet je heus wel wat andere mensen van je vinden. Als jij een proleet bent met hersens dan weet je heus wel dat mensen niet van je verwachten dat je het hele oeuvre van Harry Mulisch uit je hoofd kent. En ja, als je dan een bedrijf leidt waar meningen belangrijk zijn kan je beter iemand anders voor die klus zoeken. 
 
Conclusie
Ik zou hem adviseren om de meningen van Musk te scheiden van de wetten die op X gelden. Dat kun je doen door iemand anders verantwoordelijk te maken, maar ook door duidelijk te maken dat jouw mening niet zoveel te maken heeft met het beleid van X. Met andere woorden: regel een goede taart, wat lekkers te drinken en ga je weer een beetje normaal doen tegen jouw gasten. En als dat niet lukt, ga je gewoon iets anders doen en vraag je je leuke vrouw, vriend of man of ze de gasten kan ontvangen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief