Embargo of exclusieve primeur? Een dun lijntje

Blog
Opinie
Jos Govaart
01-06-2011

Embargo's. Ze voelen een beetje jaren '80 aan. Als niet meer van deze tijd. Dat komt waarschijnlijk doordat Embargo's verkeerd worden toegepast. Ik zie de discussie over embargo's zo nu en dan weer oplaaien. Eigenlijk is dat vreemd. In 1983 was er al een uitspraak bij de Raad van Journalistiek. In 2002 werd het nog eens dunnetjes overgedaan. Een Embargo moet aan een aantal voorwaarden voldoen voordat het geldig is. Kennelijk zijn die voorwaarden nog lang niet altijd bij iedereen bekend. In deze post ook de mening van 12 vakgenoten en/of journalisten.

Meningen over embargo's
Gisteren stelde ik op Twitter de vraag: "Pr-lui en journalisten. Wat vinden jullie van embargo's Hopeloos jaren '80 geneuzel, nuttig of iets genuanceerders ? #dtv #ukangequoteworden"

Dat leverde in ieder geval de volgende reacties op:

Joost van Kuppeveld (Belegger.nl):
Embargo's alleen bij 'officieel' nieuws, zodat het medium achtergrond kan verzamelen. Bij PR-dingetjes onzin.

Debby Nobel (Grazia):
Als je het niet erg vindt dat het embargo geen standhoudt... Prima! Maar stuur geen persbericht als je iets geheim wilt houden.

Roland Kroes (SNS Reaal):
Kan nut hebben, maar lijkt meestal vooral bedoeld om de PR persoon zichzelf de schijn van innerlijke rust voor te schotelen.

Theo van der Meer (Bijl, partners in public relations):
"Embargo " alleen nuttig bij exclusieve primeur om goed tijdstip van eerste publicatie af te spreken.

Richard Spaans (Oxxio):
Zelden nuttig, meestal ook niet nodig. Kan nooit eenzijdig worden "opgelegd" door PR prof, hetgeen regelmatig gebeurd.

Coen Berends (RIVM)

Embargo is soms nodig als bijvoorbeeld intern nog een beslissing genomen moet worden. Maar embargo mag nooit te lang duren.

Manon van Heems (Interpolis)
Eens met Roland. Achterhaald. Alles wordt klaargezet tegenw. Itt '80, toen per fax/post. Gelijktijdige bezorging onmogelijk.

Leoni Janssen (Edelman)
bijna nooit, maar soms toch en altijd een-op-een afspraak, nuttig voor zaken die tijd nodig hebben voor achtergrond

Taco Jelgersma (Neofiet Crossmedia)
Een embargo illustreert zowel het belang als de kwetsbaarheid van de oplegger en heeft dus iets zieligs.

Vera Kops (Lewis PR)
In sommige gevallen zeker nuttig, maar kan niet 1-zijdig opgelegd worden

Annemieke Ruggenberg (Kidsweek en 7 Days)
Ik vind embargo's vaak vooral zinloos. 9 van de 10 keer lekt info toch al uit (zoals bij recensie Pirates4) en het maakt het ook spannender voor sommigen om er juist wel over te praten/schrijven..Ik heb het dan vooral over embargo's op films

Marjan Wynia (Grap Amsterdam Popmusic)
Voor recensies handig. In boekenvak vaak gebruikt zodat boek niet gerecenseerd wordt voor 'eerste' exx overhandigd wordt.

Meer meningen zijn ook te vinden bij diverse edities van onze de PR-Klaagmuur.

Wanneer is het een embargo, wanneer een primeur?
In de dagelijkse praktijk loopt het geven van een primeur en het opleggen van een embargo vaak door elkaar. Embargo's kunnen soms best. Wanneer nieuws nog gemaakt moet worden bijvoorbeeld. Denk hierbij aan prijsuitreikingen, publicatie van jaarverslagen en dat soort zaken. Ook bij onderwerpen die meer tijd vragen om tot een zorgvuldig artikel te komen.

Veel journalisten zullen het herkennen. Je krijgt een persbericht binnen. Er staat bij: op dit bericht rust een embargo tot morgenochtend 10.00. Daar ben je mooi lekker mee. Dikke kans dat ditzelfde bericht naar een medialijst gestuurd is met 100 titels. Waarom zou je als je journalist bent, iets aantrekken van zo'n embargo. Ik snap dan best dat het juist een reden is om snel te publiceren. Ik vraag me af waarom het dan toch nog veel lijkt te gebeuren. Werken dit type "embargo's "dan toch nog? Is het onwetendheid bij de afzenders? Is het angst om toch een soort zekerheid over mogelijke publicaties af te dwingen? Wat denk jij?

Wat natuurlijk wel kan is een medium exclusiviteit bieden tot een bepaald tijdstip. Daarbij gun je een medium de tijd om een beter en uitgebreider verhaal (samen) te construeren. Daarbij kun je altijd wederzijdse afspraken maken over timing.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief