Empathisch communiceren levert veel op!

Blog
Opinie
Jos Govaart
19-09-2012

Voor wie zich graag ergert of verbaast waren het weer vermakelijke dagen op de Twitters. Diederik Samsom zat zich te vergapen aan de Koningin, Mitt Romney deed een Sarkozy' tje en de fanatieke Urbanathlon-lopers straften de arrogante communicatie van Men's Health genadeloos af.

De afgelopen weken hebben wij mogen kijk naar de strijd Rutte - Samsom. Het zou een korte campagne worden. Zo hebben toch weinigen het ervaren lijkt me. Maar voor wie nog niet genoeg van het verkiezingscircus heeft: de strijd tussen President Obama en de uitdager Mitt Romney is inmiddels losgebarsten. En we hebben het eerste schandaal te pakken. YES!

Niet echt een handige uitspraak. 47% van de potentiele kiezers beledigen is niet het meest handige. Ook niet bepaald empathisch. Ookal is het een tamelijk klassieke rechts-conservatieve opvatting is die in Amerika al lang opgaat. Maar juist nu is het niet handig. Een periode waarin Amerikanen zoeken naar hoop en vertrouwen. Not smart. Republikeinen zullen nu commentaar op Romney leveren dat hij zijn campagne al vermoordt voordat hij goed begonnen is. Again, not smart, at all. Romney vergat een van de basisregels uit elke mediatraining: Off the record bestaat niet. Al je gedrag is communicatie. En zeker door alle sociale media kun je er vanuit gaan dat al je gedrag kan en zal uitlekken.

Ik vraag me wel eens af hoe deze impact 20 jaar geleden zou zijn geweest. Het filmpje met deze uitspraak lekt uit en het is hoppa, trending topic op Twitter. De kanaalkeuze van Romney is ook weer typisch. Niet op YouTube en Twitter, daar waar het begon, maar via mainstream media. Omdat Romney controle heeft over die uitzendingen. Omdat dat 1st party content is.  Het toont voor mij ook aan dat je sociale media nog zo mooi als campagneinstrument kunt inzetten. Als je ze niet op een natuurlijke manier kunt inzetten als er shit uitbreekt, dan zie je gelijk hoe oprecht die inzet was. Dan grijp je toch terug op wat vertrouwd is en werkt.

De Urbanathlon. Daar is al heel veel over gezegd en geschreven. Anneli Rispens heeft dat erg uitgebreid gedaan. Heel kort samengevat: veel hardlopers verheugden zich op een spectaculaire hindernis/hardlooptocht. Alles wat mis kon gaan, ging mis, het parcours klopte niet, de drinkpunten waren onvoldoende aanwezig en ook administratief ging er van alles mis.


negatief sentiment over de Urbanathlon. bron: Coosto

Ik kan niet over gelijk/ongelijk oordelen omdat ik er niet bij was. Wat ik wel zie is een schrijnend gebrek aan empathie. Al deze atleten hebben zich maandenlang in het zweet gewerkt om een gaaf evenement mee te maken.  Als er dan zoveel misgaat dan zijn mensen gefrustreerd en teleurgesteld. De organisatie zal ongetwijfeld diezelfde teleurstelling voelen.  De toon in tweets en het officiële statement was echter kil en zakelijk. Geen begrip voor de atleten. Nee, die moesten niet zeuren. Reageren op Facebook doen we niet als het niet netjes gebeurt. Het is een situatie die makkelijk voorkomen had kunnen worden. De oplossing was simpel: ,,Sorry, we hebben dit niet goed aangepakt" .  Het evenement dan alsnog een 7 geven is dan nogal " kop in het zand" . Of dat objectief gezien nu juist is of niet. Je kunt het aanwezige sentiment niet negeren.

Gelukkig was er deze week ook goed nieuws op het gebied van gedrag in de media. Ik was erg gecharmeerd van het slapen van Diederik Samsom. Ik geef het je maar te doen. Je hebt weken campagne gevoerd en je moet vervolgens luisteren naar onze koningin. Ik ken sprankelendere vertellers. Dan zit je in een warme zaal, te luisteren naar een al bekend verhaal.  Dan dwalen je gedachten natuurlijk af. Misschien naar de formatiebesprekingen met Rutte in dat leuke Indonesiche restaurantje. Of wellicht kijkt Samsom wel uit naar een weekendje weg met zijn vrouw. Wie zal het zeggen. En het knikkebollen is begonnen. Dat werd natuurlijk lachen-gieren-brullen op Twitter.

En hoe reageerde Samsom? Als een mens. Sorry, ik heb een paar dwaze weken achter de rug, en ik dommelde inderdaad even weg. Niemand die het erg vindt. Sterker nog. Je krijgt er zelf empathische gevoelens van. Of je nu over de linker- of rechterboeg gestemd hebt. Menselijk communiceren, je wint er veel mee.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief